امروز: دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱
کد خبر: 9562
تاریخ انتشار: 9:22 ق.ظ - دوشنبه 2015/01/26
چاپ این نوشته
Share

آموزه‌های دستوری و احکام تشریعی خداوندی که از طریق وحی به بشر رسیده به انسان کمک می‌کند تا با عمل به آن‌ها خود را به سرعت و آسانی به کمال برساند و نفس خویش را تزکیه کند و از آلودگی‌ها نجات دهد.

به گزارش پایگاه خبری مباحث به نقل از خبرگزاری قرآنی ایکنا ، آدمی از وضعیت موجود خود ناراضی است و دغدغه شدن، دل مشغولی شبانه روز اوست. ناخوش داری از آن چه هست و در وضعیتی که قرار دارد، امری است که اختصاص به برخی و حتی اکثری ندارد.

هر کس در هر وضعیت و موقعیتی که قرار دهد راضی و خشنود نیست؛ زیرا چیزی در درونش او را وامی‌دارد تا از هر مقامی که نشسته و از هر چه که داراست راضی نباشد و خواهان فراتر از آن باشد، از آن‌جایی که جهان بیرون و درون انسان دارای مراتب تشکیکی است.

از این‌رو انسان در هر مرتبه‌ای که قرار گیرد مرتبه و مقامی فراتر از آن را نیز در نظر می‌آورد می‌کوشد تا به مرتبه و مقام فراتر دست یابد. شاید حرکت جوهری بتواند این اشتیاق ذاتی انسان را برای شدن توجیه کند.

بودن به‌معنای وضعیت کنونی برای هر کسی سخت و ناپسند است و شدن و دگرگونی خواسته همگانی است، این گونه است که تلاش برای شدن در انسان تقویت می‌شود و کدح بی‌پایان او از درون می‌جوشد. به این معنا که هرگاه شخصی امری را کمال یافت و آن را در خود نیافت می‌کوشد تا به آن کمال واقعی و یا پنداری دست یابد.

از این روست که برخی تکبر و کبر را کمال خود یافته و آن را به‌عنوان هدف شناسایی و ردگیری کرده و در پی دستیابی به آن تلاش می‌کند و برخی دیگر آن را ضد کمالی یافته و می‌کوشد تا اگر در خود آن را یافته است از آن رهایی یابد و به تواضع و فروتنی یعنی خصلیت و خصصیه ضد کبر و تکبر دست یابد و شدن در این سمت و سو را تجربه کند.

این گونه است که تلاش برای شدن به عنوان طرحی از درون انسان آغاز می‌شود و انسان در یک فرآیند طولانی و پیچیده از مقام و مرتبه به مرتبه و مقامی فراتر تبدیل را تجربه می‌کند شدن دایمی و همیشگی را می‌آزماید.

حجت‌الاسلام محمد سنجری، رئیس اداره فرهنگی،تربیتی و هنری زندان‌های خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با تأکید بر اینکه انسان باید با اعمال و رفتار خود در مسیر محبت خداوند گام بردارد‌ افزود: عده‌ای از انسان‌ها چنان ارزشمند در این عرصه حرکت می‌کنند که مقرب حضرت حق می‌شوند.

وی افزود: آموزه‌های دستوری و احکام تشریعی خداوندی که از طریق وحی به بشر رسیده به انسان کمک می‌کند تا با عمل به آنها خود را به سرعت و آسانی به کمال برساند و نفس خویش را تزکیه کند و از آلودگی‌ها نجات دهد.

رئیس اداره فرهنگی، تربیتی و هنری زندان‌های خراسان جنوبی گفت: هرچیزی که آدمی را در مسیر کمالی قرار می‌دهد و موجبات شکوفایی استعدادها و بروز و ظهور کمالات بشری می‌شود، از ابزارها و علل و عوامل تزکیه نفس به شمار می‌آید.

سنجری با بیان اینکه ضروری است به اصل تزکیه توجه ویژه‌ای شود، بیان کرد: این امرتحقق نخواهد یافت مگر آن که صاحبان امور اجتماعی، آموزشی و پرورشی جامعه در این راستا برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

نَفس دنیا؛ موانع دستیابی به تزکیه نفس

وی نَفس دنیا را یکی از موانع دستیابی به تزکیه نفس عنوان کرد و گفت: تزکیه نفس در حقیقت تلاش برای دست‌یابی به سبب‌هایی است که به پاکی، رشد، شایستگی و مدح نفس می‌انجامد.

رئیس اداره فرهنگی، تربیتی و هنری زندان‌های خراسان جنوبی متذکر شد: انسانی که می‌خواهد به خداوند متعال برسد باید تزکیه و تهذیب نفس داشته که این امور ارزشمند می‌تواند او را به مقامی والا و گرانقدر برساند.

سنجری با اشاره به اینکه حرکت در امور معنوی باید در برنامه‌های زندگی ما وجود داشته باشد، بیان کرد: خداوند آگاه بر همه اعمال ما بوده و هیچ بنده‌ای از حضرت حق جدا نیست.

وی با بیان اینکه تزکیه نفس زمینه‌ساز دستیابی به تعالی و سعادت است، گفت: تزکیه نفس سبب شده تا انسان جان خود را از آلودگی‌ها دور کرده و در راستای تقرب الی الله گام بردارد.

موانع تزکیه نفس

رئیس اداره فرهنگی، تربیتی و هنری زندان‌های خراسان جنوبی رجاء سعه وقت، حب دنیا، انکار مقامات، علم بدون ایمان، دعوا، مجادله و لذت‌های دنیوی را از موانع تزکیه نفس ذکر کرد.

حجت‌الاسلام محمد هاشمی، کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی بیان کرد: تزکیه نفس به‌معنای آشکارسازی و فعلیت‌سازی نهفته‌ها و دست‌یابی به صلاح و خیر و رهایی از شر و نقص و فساد است.

وی عنوان کرد: هر کسی که به تزکیه نفس واقعی دست یافت همواره از سوی دوست و دشمن مورد توجه و ستایش قرار می‌گیرد از این‌رو مردم عارفان و پارسایان را می‌ستایند و در برابر آنان سر تعطیم و تکریم فرود می‌آورند.

تزکیه نفس؛ مهمترین اهداف بعثت پیامبران

کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی با بیان اینکه تزکیه نفس از مهمترین اهداف بعثت پیامبران است، افزود: هرچیزی که انسان را در مسیر کمال قرار دهد و موجب شکوفایی استعدادها و ظهور کمالات بشری شود از عوامل تزکیه به شمار می‌رود.

هاشمی عنوان کرد: تزکیه نفس مورد توجه ویژه پیامبران بزرگی چون حضرت ابراهیم(ع) قرار گیرد و آن حضرت از خدا پاکی و پیراستگی واقعی فرزندانش را از خدا درخواست کند.

وی با بیان اینکه تهذیب نفس، موجب تقوا، خویشتن داری، نورانیت دل، روشن‌بینی، و آینده‌نگری می‌شود، افزود: اگر انسان بداند از کجا آمده است، اکنون در چه وضعیتی است و در نهایت به کجا خواهد رفت، آنگاه درمی‌یابد که تزکیه نفس بهترین ره توشه انسان است که لحظه‌ای در آن تردید جایز نیست.

کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی ادامه داد: انسانی که می‌خواهد به خداوند متعال برسد باید تزکیه و تهذیب نفس داشته که این امور ارزشمند می‌تواند او را به مقامی والا و گرانقدر برساند.

راه‌های تزکیه نفس

هاشمی با اشاره به اینکه انسان برای رسیدن به تزکیه نیاز به شناخت و معرفت مسائل و امور دارد تا با بصیرت و چشمانی باز حق را از باطل و مفید را از مضر تشخیص دهد، اظهار کرد: اهمیت و ارزش هرچیزی با توجه به کارکردها و نقشی که در زندگی انسانی به عهده دارد شناخته می‌شود لذا با بیان آثار تزکیه در زندگی انسان می‌توان از ارزش و جایگاه بلند تزکیه آگاه شد.

وی با بیان اینکه نقش پیامبران در حقیقت بازنمایی حقیقت و نشان دادن کمال واقعی و حقیقی به انسان است، یادآور شد: یکی از کمالاتی که قرآن و پیامبران به‌طور عموم به بشر نشان داده‌اند رستگاری است.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها