امروز: پنج شنبه ۲ آذر ۱۳۹۶
کد خبر: 5159
تاریخ انتشار: ۳:۳۰ ب.ظ - پنج شنبه ۱۳۹۳/۰۶/۶
چاپ این نوشته
Share

آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) وصیت کرده بودند قبر من در مسیر رفت و آمد زائران حضرت معصومه(س) قرار گیرد تا قبرم به خاک پای آنان متبرک شود.

گزارش پایگاه خبری مباحثبه نقل از خبرگزاری «حوزه» ، آیت الله سید جواد علوی بروجردی، همزمان با فرارسیدن میلاد باسعادت کریمه اهل بیت(ع)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به این که وجود مقدس حضرت معصومه(س) در لسان ائمه اطهار(ع)، موقعیت ممتاز و ویژه‌ای داشته است، اظهار داشت: امام صادق(ع) پیش از ولادت آن بانوی گرانقدر، به اصحابش فرمودند “پاره تن من در قم دفن خواهد شد و نام او فاطمه است”.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام هادی(ع) نیز زیارت‌نامه برای ایشان ایراد فرمودند که ظاهراً تنها زیارت نامه منصوصی است که از امامان معصوم(ع) درباره امام‌زاده ها صادر شده است.

وی با اشاره به فرازی از سخنان امام هادی(ع) در این زیارت‌نامه «یا فاطِمَهُ اِشْفَعى لى فِى الْجَنَّهِ فَاِنَّ لَکِ عِنْدَاللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن…»، ابراز داشت: این سخن یک فقیه و عالم نیست؛ بلکه سخن امام معصوم(ع) است و باید به این نکته اشاره کرد که شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) آنچنان بالا و والاست که امام هادی(ع) چنین تعبیری درباره ایشان به کار برده اند.

*چرا به قم «حرم اهل بیت(ع)» می گویند؟

آیت الله علوی بروجردی با بیان این که درباره فضیلت زیارت ایشان روایات متعددی وارد شده و ائمه(ع) اهتمام و عنایت ویژه‌ای به این بانوی بزرگوار داشتند، خاطرنشان ساخت: دلیل نامیدن قم به نام حرم اهل بیت(ع)، وجود حضرت فاطمه معصومه(س) است. امام صادق(ع) تعبیر فوق العاده ای درباره حضرت و قم دارند و می‌فرمایند «إِنَ لِلّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَهُ وَ إِنَ لِلرَّسُولِ (ص) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ وَ إِنَ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ(ع) حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَهُ وَ إِنَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَهٌ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّی فَاطِمَهَ فَمَنْ زَارَهَا وَ جَبَتْ لَهُ الْجَنَهُ / خداوند حرمی دارد که مکه است و رسول خدا حرمی دارد که مدینه است و برای امیرالمؤمنین حرمی دیگر است که کوفه است و برای ما اهل‌بیت حرمی دیگر است که آن شهر قم است و به زودی بانویی از اولاد من در آن دفن می شود که نامش فاطمه است. پس هر که او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می شود».

*ورود حضرت به قم

وی با اشاره به این که زمانی که حضرت معصومه(س) وارد قم شدند، مورد استقبال طبقات گوناگون مردم قرار گرفتند، تصریح کرد: مردم قم در عصری از آن حضرت استقبال کردند که تمام مملکت در اختیار قوای حکومتی بنی‌عباس و به گونه‌ای بود که خود حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) هم که به ‌اجبار به مشهد و طوس رفته بودند، در فشار قرار داشتند.

این استاد حوزه ادامه داد: حضرت معصومه(س) و همراهانشان پیش از آن که به قم بیایند، مورد هجوم قوای عباسی قرار گرفته و بسیاری از همراهان آن حضرت به شهادت رسیدند و خود ایشان نیز بر اثر این واقعه دچار بیماری و کسالت شدند؛ چنان‌که اقامت ایشان در قم بسیار کوتاه شد و بر اثر همان بیماری درگذشتند.

* اشعری ها

آیت الله علوی بروجردی با بیان این که در آن زمان، قم مرکز شیعه بود و اشعری ها که از یاوران اهل‌بیت(ع) بودند، در آن سکونت داشتند، افزود: اشعری‌ها در شرایطی که در همه جا عرصه بر خاندان رسالت تنگ بود، همیشه مدافع حریم امامت و ولایت بوده و از میان ایشان روات برجسته‌ای برخاست.

وی با اشاره به ویژگی های شخصیتی حضرت معصومه(س) و عنایت ویژه اهل بیت(ع) به آن حضرت، اظهارداشت: روایات بسیاری درباره شهر قم وارد شده است که در برخی به شیعیان توصیه شده است که در آخرالزمان به قم پناه ببرید و همچنین از روایات استفاده می شود که “مرکز العلم ینتقل فی آخر الزمان من الکوفه إلى قم”.

*حوزه علمیه قم

این استاد حوزه با بیان این که از آن زمان تاکنون، بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(س) مایه برکت برای قم بوده و حوزه مقدس علمیه به برکت ایشان شکل گرفته است، ابراز داشت: نخستین حوزه علمیه در نجف و با قدمت هزار سال در جوار بارگاه مقدس امیرالمؤمنین(ع) شکل گرفت؛ چراکه حضرت امیر(ع) باب علم پیامبر(ص) بوده و طبیعی است که مرکز اصلی حوزه علمیه باشد؛ اما پس از حوزه نجف، قم به برکت وجود مقدس حضرت معصومه(س) به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوزه علمیه در جهان تشیع تبدیل شد؛ به گونه‌ای که حتی در خراسان نیز چنین حوزه‌ای شکل نگرفت.

*مراجع تقلید و توسل به حضرت معصومه(س)

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به این که مراجع و زعمای این حوزه همیشه در خصوص توسل به حضرت معصومه(س) و زیارت ایشان توجه ویژه‌ای داشتند که باید سرمشقی برای ما باشد، خاطرنشان ساخت: گمان نکنیم به‌صرف طلبه بودن و درس خواندن، حضرت از ما راضی خواهند بود؛ بلکه باید همواره در حرم ایشان حضور پیدا کرده و به آن حضرت متوسل شویم.

وی با اشاره به این که حوزه علمیه قم به برکت وجود مقدس حضرت معصومه(س)، از دوران‌های سخت و پرفراز و نشیبی به ‌سلامت عبور کرده است، بیان داشت: یکی از این دوران‌ها، دوران خفقان رضاخانی است که مرحوم آیت الله سلطانی نقل می‌کردند “در آن زمان برای درس خواندن مجبور بودیم به بیرون شهر و به روستاها و مزارع رفته و به درس و مباحثه‌ بپردازیم و شبانه از طریق رودخانه‌ای که در پشت مدرسه فیضیه قرار داشت، پنهانی وارد مدرسه می شدیم و  غذا و وسایل مورد نیاز را برمی داشتیم و می بردیم”.

*شیخ عبدالکریم حائری و توسل به حضرت

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که شیخ عبدالکریم حائری(ره) در آن زمان زعیم حوزه بود و مرجعیت شیعه را بر عهده داشتند، تصریح کرد: هنگامی که روزگار بر ایشان سخت می شد، به حرم بی بی کرامت رفته و به حضرت متوسل می شدند و از آن حضرت می‌خواستند که از حوزه علمیه محافظت نمایند.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به این که پس از دوران مشروطیت و در پی آن،‌ پدیدار شدن جریان به‌اصطلاح روشن فکری، روحانیت نزد مردم بسیار کم‌ارزش شده بود، گفت: طبیعتاً به سبب بروز این مسائل، وجوهات نیز کم و در نتیجه ایشان در پرداخت شهریه به طلاب به مشکل افتاد؛ در حالی که تعداد طلبه‌ها در آن زمان حدود ۳۰۰ نفر بود و ایشان حتی نمی توانستند شهریه آنان را بپردازند. در آن شرایط، مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری به حضرت معصومه(س) توسل پیدا می کردند و در این زمینه قضایای مختلفی نقل شده است.

* ارادت آیت‌الله بروجردی به آستان کریمه اهل بیت(س)

وی در ادامه به نقل دو جریان از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) در بیان اهمیت و ارزش حضرت فاطمه معصومه(س) پرداخت و گفت: زمانی که ایشان، تنها مرجع تقلید روزگار خویش بود، اطراف حرم مطهر، خانه و مغازه و مسافرخانه بود و ایشان به منظور ساخت مسجد اعظم، این زمین ها و خانه‌ها را خریداری کردند تا این که حدود ۱۴هزار متر زمین فراهم شد و بنای مسجد اعظم را در آنجا برپا کردند که هم‌اکنون جزو حرم مطهر شده است.

*چرا در کنار قبر آیت الله بروجردی، قبر دیگری وجود ندارد؟

آیت الله علوی بروجردی ادامه داد: به یاد داریم که هنوز همه زمین‌های اطراف حرم خریداری نشده بود که ایشان خانه کوچکی را که هم‌اکنون محل قبرشان است، از مال شخصی خود خریده و قبری برای خود کندند و بقیه زمین را وقف مسجد کرده و به همین دلیل، اکنون در اطراف قبر ایشان نمی توان کسی را دفن کرد.

وی افزود: ایشان در این زمینه دو وصیت کرده بودند: نخست این که قبر ایشان مساوی زمین باشد و آن را بلند نکنند و دوم این که خانه‌ای که قبر ایشان در آن قرار دارد، مسیر حرم مطهر حضرت معصومه(س) باشد؛ چنان‌که تا مدت‌ها این محل، راهرویی بود که خیابان موزه را به صحن مسجد اعظم متصل می‌کرد.

*قبرم با خاک قدم زائران متبرک شود!

این استاد حوزه یادآور شد: وصیت آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) این بود که قبر ایشان که هم‌سطح زمین است، در مسیر رفت‌وآمد زائران حضرت معصومه(س) قرار گیرد و خاک کفش آنان روی قبر ایشان بریزد و بدین ترتیب، قبرشان به خاک قدم زائران آن حضرتمتبرک شود.

*پاسخ رد به درخواست شاه عربستان

آیت الله علوی بروجردی به نقل داستانی دیگر از آیت الله العظمی بروجردی(ره) پرداخت و اظهار داشت: پس از مرگ عبدالعزیز، پادشاه عربستان، نخستین فرزندش سعود جانشین او شد. وی در آن زمان سفری به ایران داشت و در خلال این سفر اظهار تمایل کرد که برای ملاقات با آیت‌الله بروجردی به قم بیاید، از این‌رو وزیر خارجه عربستان همراه با وزیر دربار آن وقت ایران به قم آمدند که از آقای بروجردی برای ملاقات با پادشاه عربستان وقت بگیرند.

وی ادامه داد: بسیاری از بزرگانی که بعدها به مقام مرجعیت رسیدند و در آن زمان همراه آقای بروجردی بودند، اصرار داشتند که ایشان به پادشاه سعودی وقت بدهند؛ چون حرمین شریفین در دست آنهاست و ما برای انجام مناسک حج باید به آنجا برویم، افزون بر این، صرف حضور پادشاه سعودی نزد یک مرجع شیعه، بسیار ارزش داشت که در نتیجه اصرار داشتند این دیدار انجام شود؛ اما مرحوم آیت‌الله بروجردی این درخواست را نپذیرفتند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: فرستادگان پادشاه عربستان شب را ماندند و فردای آن روز دوباره درخواست خود را تکرار کردند، اما آیت‌الله بروجردی باز هم نپذیرفت. بزرگان و همراهان ایشان از این مرجع تقلید پرسیدند که آقا چه اصراری دارید، نپذیرید و آمدن شاه عربستان، نشانه عزت مرجعیت شیعه است؛ البته مرحوم آیت‌الله بروجردی، خود به این مسائل کاملاً آگاه بودند و در پاسخ به اطرافیان گفتند “اگر پادشاه سعودی به قم بیاید، به دیدن من می آید؛ ولی چون وهابی است، به زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) نمی رود و اگر پادشاهی به قم بیاید و به زیارت بانوی با کرامت نرود، هتک حرمت آن حضرت و نیز هتک حرمت اهل‌بیت(ع) است و من منشأ این هتک حرمت خواهم بود؛ بنابراین، پادشاه سعودی را به حضور نمی پذیرم”.

*توسل به حضرت معصومه(س) منشأ آثار و برکات

آیت الله علوی بروجردی به تبیین شخصیت با عظمت حضرت فاطمه معصومه(س) از نگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره) پرداخت و ابراز داشت: البته لازم نیست شخصیت والای کریمه اهل بیت(س) را فقط از بیانات امثال آیت‌الله بروجردی بشناسیم، ولی بیانات و ارادت‌های ایشان نشان‌دهنده آن است که مرجع تقلیدی همچون ایشان نسبت به حضرت فاطمه معصومه(س) چگونه فکر می کردند و این که ما بدانیم چه گوهری در اختیار داریم.

این استاد حوزه با اشاره به این که عالم شدن ساده نیست و باید در این راه زحمت کشید و اگر عنایت این بانوی کرامت نباشد، زحمت ها ثمری ندارد، خاطرنشان ساخت: اگر عنایت اهل بیت(ع) نباشد، همه امکاناتی که فراهم شده است، بی‌اثر خواهد شد و صدها مشکل در سر راه پیش خواهد آمد تا کار را رها کنیم.

*از کریمه اهل بیت(س) کمک بگیریم

آیت الله علوی بروجردی در پایان یادآور شد: برای آن که بتوانیم در جامعه شیعه منشأ اثر باشیم و تحول علمی و اجتماعی ایجاد کنیم، باید به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بزرگوار رفته و از آن حضرت کمک بگیریم و مراقب باشیم که این توسل‌ها و ارتباط خاص با حضرت معصومه(س) را در هیچ شرایطی از دست ندهیم.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها