امروز: سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶
کد خبر: 366
تاریخ انتشار: ۱:۰۶ ب.ظ - چهارشنبه ۱۳۹۲/۰۹/۶
چاپ این نوشته
Share

استاد تربیتی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با بیان این‌که حوزه‌های علمیه پناهگاه جوانان است، گفت: فضای مدارس علمیه، فضایی تربیتی و مملو از اشباعات فرهنگی است.

به گزارش مباحث به نقل از رسا، حجت‌الاسلام فلاح، استاد و مربی تربیتی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه ظهر امروز در نشست مدیران استان‌ها و شهرستان‌های زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم گفت: حوزه‌های علمیه پناهگاه جوانان است.

وی با بیان این که فضای مدارس علمیه، فضایی تربیتی و مملو از اشباعات فرهنگی است، افزود: مدارس علمیه مکانی‌هایی هستند که بزرگان دینی در آن حضور پیدا می‌کنند و پیوند خوبی با بافت عمومی جامعه دارند.

استاد تربیتی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به مدارس علمیه گذشته، اظهار داشت: این مدارس پناهگاه جوانان بودند و به جهت تعداد کم طلاب هر طلبه در مدرسه دیده می‌شد و مدیر مدرسه بیش از آن که مدیر به نظر برسد یک سرپرست و مربی به نظر می‌رسید و نگاه جامعی به نیازهای طلبه داشت.

پررنگ شدن فضای اداری در مدارس علمیه امروزی

حجت‌الاسلام فلاح خاطرنشان کرد: مدارس امروز به سمت مدارس پر جمعیت حرکت کرده و فضای اداری در آن پررنگ شده است و بیشترین تمرکز بر روی امور آموزشی صورت می‌گیرد و اغلب فعالیت‌ها حتی فعالیت‌های آموزشی جنبه صوری به خود گرفته است.

وی ادامه داد: در مدارس امروز همچنین جدی شدن نمره و ارزش‌گذاری‌های مصنوعی، استقبال از مظاهر تمدنی نوین و پررنگ شدن برنامه‌ریزی تمرکزگرا و کم رنگ شدن خلاقیت بیشتر احساس می‌شود.

وی با اشاره به خلقیات جوانان دیروز برای ورود به حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: جوانان دیروز از دنیا بریده بودند و نسبت به مظاهر تمدنی نوین کمترین ارتباط را داشتند.

جوانان دیروز فکر منسجم و دغدغه‌های محدودی داشتند

این مدیر حوزوی با بیان این که جوانان دیروز فکر منسجم و دغدغه‌های محدودی نسبت به جوانان امروزی داشتند، بیان داشت: این جوانان در شرایطی سخت مشغول تحصیل می‌شدند، با سنین کم شروع به تحصیلات حوزوی می‌کردند و سابقه تحصیلاتی آن‌ها با علوم دینی متناسب‌تر بود.

وی افزود: جوان امروز برای ورود به حوزه علمیه به مسائل مادی این مسیر توجه دارد با دغدغه‌های فراوانی که پیش روی اوست حواس‌پرتی بیشتری هم دارد و با توجه به دغدغه‌های انقلابی که دارد به مظاهر تمدنی هم متصل است و به علوم نوین پیوند خورده و سوابق تحصیلاتی هم در این زمینه دارد و با انتقاد نسبت به حوزه علمیه وارد آن می‌شود.

تحویل طلابی مؤمن و خدایی به جامعه

حجت‌الاسلام فلاح با بیان این‌که ما باید طلابی مؤمن و علاقه‌مند به خداوند متعال تحویل جامعه دهیم، گفت: باید طلبه‌ای تربیت کنیم که خدا را نزدیک خود احساس کرده و تجربه‌های شیرینی از اوصاف جلالی و جمالی متعدد خداوند داشته باشد.

وی ادامه داد: جوانی تحویل جامعه دهیم که دلداده و مست محبت خداوند باشد، با او راز بگوید، از او مدد بگیرد، به او تکیه کند و نسبت به هر بنی بشری استغنا پیشه کرده بلکه از آن‌ها تبری بجوید و دست و پنجه مهربان و نیرومند باری تعالی را در همه اقدامات خود همراه خویش بداند و نصرت الهی را بی‌ابهام ببیند.

این مربی تربیتی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که طلبه متربی باید به یاد پیامبران خدا، ائمه اطهار و اولیای بزرگ الهی دل‌خوش باشد، ابراز داشت: باید با ایشان حضور و حیاتی گرم و صمیمی داشته و روح همه ایشان را همدل و همراه خویش و ناظر، دعاگو و مددکار خود بداند.

وی با بیان این‌که شیفته بودن نسبت به معارف دین و فرهنگ دینی و اعتقاد به پاسخگویی، کار آیی، ممتازی و بی‌بدیلی آن از ضروریات اخلاقی طلبه علوم دینی است، خاطرنشان کرد: طلبه باید با جغرافیای اندیشه اسلامی آشنا بوده و فهمی منسجم، متمسک، نظام‌مند و نافذ از اندیشه دینی داشته باشد.

 نیاز است یک طلبه فاضل با قرآن و روایات کاملاً آشنا و مأنوس باشد

حجت‌الاسلام فلاح ادامه داد: نیاز است یک طلبه فاضل با قرآن و روایات کاملاً آشنا و مأنوس باشد و منبع اصیل اندیشه‌ها و الهامات نظری‌اش کتاب خدا بوده و واجد تفکر فعال و پویای قرآنی باشد و با علوم اسلامی با رویکردی عمیقاً دانشی به صورت تاریخی و عصری آشنا باشد.

وی حق‌گرایی، آزاد اندیشی، بلند نظری، صبوری، قدردان بودن، اهل مدارا بودن، وسیع نگری، ژرف‌اندیشی، متواضعی و بی‌ادعا بودن را از ویژگی‌های یک طلبه خوب برشمرد و گفت: طلبه ضروری است، الگوهایی متعالی داشته و بهترین انسان‌ها را به عنوان الگوی خود برگزیند و الگوهای خود را شناخته و به ایشان به درستی و با جوشش و کششی درونی تأسی کند.

استاد تربیتی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه تصریح کرد: طلبه عالم و با تقوا باید رویکردی عینی، زندگی ساز و بلکه تمدن گرا در فهم دین، طراحی حیات دینی و صورت‌بندی قواره‌های اجتماعی داشته و امام خمینی(ره)، اهداف الهی‌ و حرکت بزرگ و امتداد و گستره امروزی اقدام و منویات ایشان را به خوبی بشناسد.

طلبه باید اهل وظیفه، بانشاط، آرام، متین، پرشور و انقلابی باشد

وی با بیان این‌که طلبه باید شخصیتی امیدوار، روحیه‌ای سخت‌کوش، دقت‌هایی بالا، دلی دردمند، دلسوز و مهربان و روحیه‌ای وحدت‌گرا داشته باشد، گفت: طلبه باید اهل وظیفه، بانشاط، آرام، متین، پرشور و انقلابی باشد.

حجت‌الاسلام فلاح صاحب نگرش بودن و آگاهی بنیادین نسبت به مسائل عصر را از دیگر خصوصیات یک طلبه دانست و اظهار داشت: طلبه باید ایران، جهان اسلام و جامعه جهانی را بشناسد و با جریان‌های سیاسی عالم و رجال برجسته سیاسی آشنا باشد.

وی با اشاره به این که نیاز است طلبه نسبت به حقانیت حوزه، توانمندی‌های آن و حتی جایگاه باشکوه آن در بین مردم ایمان واثق داشته باشد، تصریح کرد: طلبه باید قدرت تحلیل درستی از رفتارهای مردم در قبال روحانیت داشته باشد و آداب و زی طلبگی را به خوبی شناخته و با علاقه به حیات طلبگی دل بسپارد.

برخورداری طلاب از مناعت طبع، عزت نفس و استغنای روحی

این مدیر حوزوی ادامه داد: طلبه بایستی از مناعت طبع، عزت نفس و استغنای روحی برخوردار باشد و در پیگیری اهداف متعالی حوزه، خود را محتاج هیچ یک از اعتبارات امروزی اجتماعی نبیند و دامن‌کش، با عزت و بی ذره‌ای طمع در همه میدان‌های اجتماعی ظاهر شود.

وی گفت: منطق خدمت، روحیه بسیجی و حالت فداکاری در ذهن، ضمیر و زندگی طلبه باید به صورتی حکیمانه جای گرفته باشد و نسبت به مقاصد طلبگی، اصول و شیوه‌های انتخاب راه و روش‌های مناسب موقعیت خود کاملاً بصیرت داشته و بدین جهت با یقین و استحکام و با استقلال نسبی قدم بزند.

حجت‌الاسلام فلاح با بیان این‌که ضروری است طلبه، دارای توانمندی‌ها و مهارت‌های تحصیلی بالا بوده و بر این اساس دوره تحصیلی خود را هرچه بهره‌ورانه‌تر به پایان ببرد، بیان داشت: طلبه بایستی با منابع تحقیقات اسلامی به خوبی آشنا بوده و با قدرت و دقت بالا به تحقیقات دینی بپردازد و صلاحیت‌ها و محصولات او در زمینه‌های مربوط از اعتبار قطعی بین حوزویان برخوردار باشد.

وی برخورداری از توان ارائه اندیشه با گویاترین و گیراترین قلم و بیان را از دیگر ضروریات یک طلبه عالم برشمرد و افزود: قلم طلبه باید همچون تعالیم انبیا از طرفی بصیرت بخش و هشدار دهنده و از طرف دیگر آرامش‌بخش و طمأنینه آفرین باشد.

فهم و قدرت مدیریت فرهنگی از نیازهای یک طلبه

مربی تربیتی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با بیان این‌که طلبه باید کشش بالایی برای ارتباطات اجتماعی داشته و از تفکر، روحیه و مهارت‌های تشکیلاتی و قدرت رفتار سازمانی برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: فهم و قدرت مدیریت فرهنگی از دیگر نیازهای یک طلبه است.

وی بیان داشت: طلبه به تدریج و در طول دوران تحصیلی و تربیتی خود بایستی به طرحی بلند و واقع‌گرا برای خدمت به دین مبین اسلام و خلق خدا رسیده باشد تا به صورت منفعل و سرگردان وارد عرصه‌های خدمت نشود و به ویژه در طرح خویش نسبت درستی با سرمایه عظیم این حرکت یعنی رهبر معظم انقلاب تعریف کرده و به واقع و عمیقاً ولایی عمل کند.

آموزش در مدارس علمیه ستون فقرات است

حجت‌الاسلام فلاح در ادامه به ویژگی‌های مدرسه علمیه مطلوب اشاره کرد و گفت: آموزش در مدارس علمیه ستون فقرات است و اگر می‌خواهیم طلاب خوبی تربیت کرده و تحویل جامعه دهیم نیاز است تربیت را در آموزش تزریق کنیم و به واسطه دیریابی تربیت باید از همه فاکتورهای اثرگذاری برای آن بهره بگیریم.

وی با اشاره به مدیریت و رشد در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: اگر بخواهیم کلمه «رشد» را به مفهوم عام خود که شامل همه انواع رشدها در همه موارد می‌شود تعریف کنیم باید بگوییم رشد یعنى این‌که انسان شایستگى و لیاقت اداره و نگهدارى و بهره‏بردارى یکى از سرمایه‏ها و امکانات مادى و یا معنوى که به او سپرده مى‏شود داشته باشد.

این مدیر حوزوی ادامه داد: اگر انسان در هر ناحیه از نواحى زندگى که حکم یک شأن و وسیله‏اى را دارد، شایستگى اداره و نگهدارى و بهره‏بردارى از آن را داشته باشد، چنین شخصى در آن کار و در آن شأن «رشید» است و حال آن چیز هر چه مى‏خواهد باشد، همه آن چیزها و اشیائى که وسائل و سرمایه‏هاى زندگى هستند.

رهبرى و مدیریت مستلزم نوعى رشد است

وی با اشاره به مدیریت رشد محور، ابراز داشت: رهبرى و مدیریت خود مستلزم نوعى از رشد است، زیرا رهبرى در حقیقت عبارت از بسیج کردن نیروى انسان‌ها و بهره‏بردارى صحیح از نیروهاى انسانى است.

حجت‌‌الاسلام فلاح با بیان این مطلب که وقتى انسان مى‏خواهد انسان‌هاى دیگر را اداره کند یعنى وقتى که موضوع رشد اداره انسان‌هاى دیگر باشد، آن را مدیریت و رهبرى مى‏نامیم، خاطرنشان کرد: این نوع از رشد در اصطلاح اسلامى «هدایت» و به تعبیر رساتر «امامت» نامیده مى‏شود.

رهبری دقیق‌ترین کلمه منطبق بر امامت

وی گفت: دقیق‏ترین کلمه‏اى که بر کلمه «امامت» منطبق مى‏شود همین کلمه «رهبرى» است، فرق نبوت و امامت در این است که نبوت، راهنمایى و امامت، رهبرى است.

این استاد تربیتی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به مسأله مدیریت و مربی‌گری یک مدیر اظهار داشت: اگر مدیر بیش از آن که مدیر به نظر برسد مربی به نظر برسد مدیریت او با اهداف رشد و تربیت سازگارتر است و این نوع از مدیریت در هر مرکزی قابل اجرا است و طبعاً شایسته‌ترین نوع مدیریت در مراکز تربیتی این نوع از مدیریت است.

وی در پایان تصریح کرد: اگر دغدغه اصلی مدیر تربیت باشد، او را شایسته مدیریت یک مرکز تربیتی می‌کند و اگر شغل اصلی مدیر تربیت باشد، به یک مدیر تربیتی تبدیل می‌شود.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها