امروز: شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰
کد خبر: 30440
تاریخ انتشار: 10:22 ق.ظ - چهارشنبه 2021/10/6
چاپ این نوشته
Share
استاد مقیمی بررسی کرد،

امام حسن بعد از صلح مظلوم بودند زیرا حتی برخی خواص ایشان را دنیاطلب خطاب می کردند و برخی اصحاب ویژه به ایشان اهانت کردند. پس در مورد این صلح فقط به خاطر تحریفات و گذر زمان بدفهمی صورت نگرفته بلکه از همان زمان اکثرا هدف آن را درک نمی کردند.

به گزارش مباحث، احمد مقیمی از کارشناسان دینی اظهار کرد: پیش از هر سخنی باید تذکر دهیم که امام حسن و امام حسین علیهما السلام هر دو هم فصل حرکت داشته اند و هم فصل صلح.

وی تصریح  کرد: از همان ابتدا چهل هزار نفر از کوفیان با امام حسن ع بیعت کردند که این بیعت نشان دهده اقبال ایشان در جهان اسلام است. امام حسن در آن ایام استانداران چهار پنجم جهان اسلام را تعیین می کنند. سپس وارد جنگی هفت ماهه با معاویه می شوند. در این مدت امثال قیس ابن سعد وارد درگیری ها می شود و حتی از سپاه امام کسانی هم شهید می شوند. پس اینکه گفته شده امام حسن صلح کرد، سخنی ناقص است بلکه باید گفت، مردم، اصحاب و فرماندهان نالایق راهی جز صلح برای ایشان نگذاشتند.

این کارشناس دینی اذعان د اشت: امام حسن ع از سال ۴۰ تا ۴۹ به صلح پایبند بودند و بعد ایشان نیز به مدت نزدیک یازده سال امام حسین به صلح با معاویه پایبند بود. این در حالی بود که از همان ابتدای صلح امام حسن عده ای به نزد امام حسین رفتند و او را به قیام فراخواندند و آن دوبین ها، وجود واحد حسنین را دوتا می دیدند در حالی این ها در حقیقت یکی هستند.

وی افزود: امام حسن بعد از صلح مظلوم بودند زیرا حتی برخی خواص ایشان را دنیاطلب خطاب می کردند و برخی اصحاب ویژه به ایشان اهانت کردند. پس در مورد این صلح فقط به خاطر تحریفات و گذر زمان بدفهمی صورت نگرفته بلکه از همان زمان اکثرا هدف آن را درک نمی کردند.

مقیمی خاطرنشان کرد: اما هرچه گذشت اهداف صلح مشخص شد. همین شهادت امام حسن گواه آن است که معاویه متوجه شد امام حسن لحظه لحظه حیاتش همان مبارزه است و با این صلح و سکوت مشغول محکم کردن زیرساخت ها و تربیت نیرو است.

وی ابراز کرد: از طرفی مهم ترین ثمره صلح آشکار شدن ماهیت معاویه بود. بنی امیه پس از فتح مکه در موقعیت ضعف بود. پس از آن در زمان خلفا صاحب امتیازات ویژه شدند و سودای بازگشت به صدرقدرت داشتند. در زمان امام حسن معاویه مشخصا مدعی خلافت رسول الله است. البته جهان اسلام یک مرتبه به این سقوط نرسیده است. بزرگان صحابه در زمان خلفا اهل دنیاپرستی شده اند و از بزرگترین نجومی گیران و رانت خواران بودند. فساد اخلاقی بروز کرده بود و فساد اعتقادی مانند کعب الاحبارها همه جا را گرفته بود.

مقیمی گفت: در چنین زمانه ای کسی قبول ندارد که معاویه آدم بدی است و اگر کسی هم چنین اعتقادی داشت جرأت بیانش را نداشت. حال این صلح فرصتی داد تا معاویه ذاتش را آشکار کند. از طرفی امام حسن ع در آن ۹ سال در مدینه نیرو تربیت کرد به حدی که رکن حرکت امام حسین ع را باید از امام حسن ع دانست.

وی بیان کرد: دو گروه اساسا در این سال ها پیرامون صلح امام حسن جفا کردند. اول گروهی هستند که در لباس دین از مجالس اهل بیت استفاده می کنند و خلاف روح حاکم بر صلح امام حسن عمل می کنند. اصل این صلح برای حفظ وحدت، برای حفظ جان مسلمین و بقای آنان بود حال آنکه این گروه از این فرصت برای داغ کردن دعوای شیعه و سنی استفاده می کنند.

کارشناس دینی ابراز داشت: دومین دسته سازشکارانی هستند که وادادگی خود در برابر غرب را با صلح امام حسن توجیه می کنند و هر بار که وارد نقد اقدامات آنان در رابطه با سازش با استکبار می شویم از این صلح دم می زنند و نسبت به حقیقت آن جفا می کنند.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها