امروز: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
کد خبر: 30113
تاریخ انتشار: ۲:۱۱ ب.ظ - سه شنبه ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
چاپ این نوشته
Share
استاد حوزه علمیه:

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: ایران همه جهان اسلام نیست، باید یک جنسی از زبان داشته باشیم که در عین پافشاری حداکثری بر مبانی بتوانیم از بیشترین ظرفیت ارتباطی برخوردار باشیم، باید زبان در سیستم حوزه علمیه تبدیل به بعد آموزش و پژوهش شود

به گزارش مباحث، حجت الاسلام احمد رهدار پیش از ظهر امروز  در نشست تمدن اندیشی در حوزه اصفهان که به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) برگزار شد، اظهار کرد:سطح دوم زبان برای ارتباط تمدنی با سایر مسلمانان متوجه درک شرایط فکری سایر ملل مسلمان و نحوه اندیشیدن آن ها است.

وی ابراز کرد: باید قبول کنیم که درک شیعه و مسلمانان سایر کشورهای جهان در بسیاری از موارد با تلقی و درک مسلمان های ایرانی تفاوت دارد و لازم است تا در زبان ارتباط خود با آن ها، این شرایط و اوضاع آن ها را در نظر بگیریم، به عنوان مثال درکی که از جریان شیرازی ها یا قمه زنی در میان برخی شیعیان سایر کشورها وجود دارد، با درک مردم ایران بسیار متفاوت است و ما باید این تفاوت ها را در زبان ارتباط خود با آن ها لحاظ کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: ایران همه جهان اسلام نیست، باید یک جنسی از زبان داشته باشیم که در عین پافشاری حداکثری بر مبانی و تحفظ محکم بر خطوط قرمز خود، بتوانیم از بیشترین ظرفیت ارتباطی برخوردار باشیم، بعضی از استادان در حوزه علمیه قم به خوبی با مبانی شیعه آشنا هستند، اما زبان ارتباط این مبانی با گفتمان های رقیب و مخالف را نمی دانند و حرف آخر را در همان ابتدای بحث می زنند، درک بین المللی زبان خاص خود را می طلبد.

وی فکر کردن به شیوه ایرانی صرف را عامل عدم موفقیت در ارتباط تمدنی با مسلمانان سایر ملل معرفی کرد و اظهار کرد: وضعیت شیعیان در ایران با سایر کشورها متفاوت است و باید بپذیریم که مدل شیعه ایرانی با سایر ملل فرق دارد.

حجت الاسلام رهدار توضیح داد:  ایران تحت تأثیر رهبری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و بیش از ده ها نهضت بیداری اسلامی در دو قرن اخیر قرار دارد و از شیعه ایرانی پشتیبانی تاریخی صورت گرفته است و منزلت و عبرت تاریخی بالایی را کسب کرده است که این امتیازات برای شیعیان دیگر متصور نیست و آن ها در محرومیت های زیادی قرار داشته اند.

لزوم ورود زبان آموزی در سیستم آموزشی حوزه علمیه

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه حوزه علمیه زبان مناسب میان مبانی و ذهن خود در مقیاس جهانی را پیدا نکرده است، گفت: هم سخنی با ظرفیت های بیرونی باید برای ما بسیار مهم باشد.

وی با تأکید بر لزوم جستجوی راه حل برای زبان آموزی طلاب در سیستم آموزشی حوزه های علمیه، تصریح کرد: راه حل این نیست که مؤسسات آموزش زبان دوم در قم فعال شوند و طلاب برای آموزش زبان به این مؤسسات بروند، بلکه باید زبان در سیستم حوزه علمیه تبدیل به بعد آموزش و پژوهش شود و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که همه طلاب چند زبان غیرمادری را در حوزه فرا بگیرند.

استاد حوزه عنوان کرد: هر تمدنی که در جهان شکل گرفته لزوماً از بستر یک حکومت ایجاد شده است، امروز حوزه های علمیه همان دروسی را می خوانند که قبل از انقلاب هم تدریس می شدند، بنابراین حوزه علمیه در نقش یک همسایه خوب برای انقلاب اسلامی است و هنوز در نقش یک کفیل برای حکومت اسلامی ظاهر نشده است،

وی ابراز کرد: مسائل حوزه باید مسائل انقلاب باشد و برای حل آن ها تلاش شود، امروز حتی یک جزوه پنجاه صفحه ای در خصوص فقه توریسم در حوزه علمیه وجود ندارد، امروز نیازهای ضروری فراوانی در حوزه های جدید فقه وجود دارد که مغفول مانده است.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه اگر حوزه درک خود نسبت به مناسبات حکومت را تنظیم نکند نمی تواند خیز تمدنی داشته باشد، گفت: لازم است تا کتاب های حوزوی هدفمند نوشته شوند، تولیدات علمی حوزه باید در زندگی مردم وارد شود، بر اساس تحقیقات صورت گرفته  فقه در بدنه اجرایی کشور جایگاهی ندارد.

انتهای پیام/

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها