امروز: پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
کد خبر: 26655
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ ب.ظ - یکشنبه ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
چاپ این نوشته
Share
در گفتگو با استاد حوزه مطرح شد؛

بخشی از درسهای حوزه قبل از انقلاب توسط استعمار کمرنگ شده و کسی جرات نداشت آن را تدریس کند. دانش نجوم که دانش پیامبران است و بیش از ادیان دیگر در اسلام و قرآن بر آن تاکید شده است متاسفانه امروز مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش مباحث، حجت الاسلام والمسلمین زمانی قمشه ای از اساتید حوزه  علمیه قم  به بررسی جایگاه علومی همچون طب ،هندسه ،ریاضی، نجوم و… درحوزه های قدیم ومغفول ماندن این علوم در عصر جدید پرداخت و از مسئولان و سیاستگذاران حوزه خواست برای احیاء این علوم در حوزه چاره اندیشی کنند.

لطفا شمه ای از زندگی خود و نحوه ورود به حوزه علمیه را بیان فرمایید؟

در سال ۴۷ وارد حوزه علمیه قم شده و از اساتید برجسته حوزه علمیه کسب فیض کرده ام. و سطح را تمام کرده و وارد بحث خارج شدم در ابتدا در بحث خارج ۴ سال در خدمت  شیخ کاظم تبریزی یکی از علما برجسته حوزه بودم و بعد از آن، انقلاب به پیروزی رسید.

 ۱۳سال در خدمت مرحوم آیت الله حاج آقا میرزا هاشم آملی کسب فیض کرده و همچنین یک دوره اصول هم از آیت الله العظمی حاج آقا وحید خراسانی و درس قضا و شهادات مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی کسب علم کردم.

با پیروزی انقلاب، حضرت امام خمینی یک افق جدید و نو در حوزه علیمه باز کردند  و باعث ایجاد انقلاب فکری در حوزه ها و برگزاری علنی دروس شدند.  حضرت آیت الله جوادی آملی درس معاد را شروع کردند ودردرس ایشان شرکت کردم و ۴۵ سال است که رابطه علمی بنده با ایشان قطع نشده است به طوری که حدود ۱۰جلد از تالیفات ایشان  راهمچون رازهای نماز، معاد در قرآن، وحی یا نبوت، معاد و … تحریر نموده ام.

 از اهتمام حوزه به علم نجوم در قبل  و بعد از انقلاب  بفرمایید؟حجت الاسلام والمسلمین زمانی قمشه ای

بخشی از درسهای حوزه قبل از انقلاب توسط استعمار کمرنگ شده و کسی جرات نداشت آن را تدریس کند. دانش نجوم که دانش پیامبران است و بیش از ادیان دیگر در اسلام و قرآن بر آن تاکید شده است متاسفانه امروز مورد غفلت واقع شده. عظمت دانش نجوم از آنجا مشخص می شود که امام موسی کاظم(ع) در جلسه ای که با هارن الرشید. فرمودند ما علم نجوم را منکر نیستیم و ادامه دادند مشهور است در اسلام ،امیرالمومنین(ع) نسبت به  همه مردم به علم نجوم داناتر بود. دانش نجوم علم پیامبران و اوصیاست.

در روایاتی آمده است از جمله دانش هایی که خداوند به انسان آموخت علم طب و نجوم بود. چون آدم خلیفه خداوند در زمین است.

اولین شخصی که دانش نجوم و زمان را سازماندهی کرد  

همچنین در روایت است حضرت ادریس(ع)، هفت روز را یک هفته ، ۳۰ روز را یک ماه و فصول را به ۱۲ ماه تقسیم و مشخص کرد، در احوالات آن حضرت ذکر شده ایشان ۳۰۰ سال هندسه، ریاضیات و نجوم را برای مردم تدریس می کردند، ادریس پیامبر(ص) اولین شخصی بود که دانش نجوم و زمان را در دنیا سازماندهی کرد و در آن زمان ایران، چین ، یونان و عربستان کنونی در این علم عقب بودند و خداوند این علم را منتشر کرد، هشتاد سوگند در قرآن وجود دارد که حدود نصف آن در خصوص نجوم و پدیده های فلکی است(سوره فجر).

وقتی به بحث نجوم نگاه می کنیم، روایات و سخنانی که از ائمه(ع) به ما رسیده بسیار زیاد است. امروزه کسی از اول خلقت زمین، ستارگان و نحوه تشکیل آنها اطلاع دقیق ندارد، در صورتی که پیامبر(ص) در یک جمله فرمودند: آغاز آفرینش به قول ما زمین به دور خورشید، چرخیدن گرفت و در تاریخ هم آمده است، اولین ماه فروردین  و محرم بود، که خوشبختانه هم هجری و هم شمسی هر دو با این دو ماه شروع می شوند، هیچ شخصی در این موضوع سخن نگفته بود. امروز برخی از مسلمانان تاریخ شان را با میلادی تنظیم می کنند که این نقص است، اگر روش پیامبر را عملی می کردند باید سالهای ثابت را شمسی می زدند.

درسال دهم هجری در حجه الوداع ،پیامبر(ص)  در یک سخنرانی در منا تاکید کردند: هیچ کس حق ندارد سالها را تغییر دهد، بعد یک جلمه فرمودند؛ دائره الزمان، زمان به گونه ای گردش کرده است که امروز، مثل روزی است که خداوند آسمان و زمین را آفرید و دقیقا این کلام را در اسفند فرمودند.

اسلام در خصوص اول، وسط و آخر ماه روایات فراوان و عجیبی دارد، اول ماه را نمی توان از خورشید تشخیص داد، ولی از طریق ماه می توان یافت. خداوند عبادات را بر اساس خورشید قرار داده است، روزه ، نماز، زکات و … را با خورشید هماهنگ می شویم نه با سال قمری، چون ماه قمری ثابت نیست ولی ماه های شمسی ثابت هستند.

لذا می گویند؛ هر وقت گندم های کشاورزان بسته  شد، یعنی خوشه کامل شده است، این عمل با ماه محاسبه نمی گردد، بلکه با خورشید حساب می شود. همچنین برخی آیات قران کریم ،طول سال را به ماه شمسی نشان می دهد، مثلا می فرماید؛ قوت مردم و کره زمین را در چها روز قرار داده ایم، که همان چهار فصل است. چهارفصل در نیمکره شمالی و چهار فصل در نیمکره جنوبی که هر نوع میوه را می توان در آن یافت.

امروزه علوم قرآنی زمینی، مغفول واقع شده است، زمانی شیخ بهایی و علامه طباطبایی ها داشتیم ولی اکنون چندتا از این موارد را در حوزه می توان یافت، این یک مشکل اساسی است که باید در خصوص آن فکری کرد.

اگر مدیران حوزه ،نواقص علوم حوزوی را بر طرف نکنند دیگر خبری از هندسه کروی، نجوم و دیگر علوم در حوزه نخواهد بود، امروزه در تعیین آخر ماه، به ویژه ماه رمضان اختلاف وجود دارد و این به دلیل عدم آگاهی کارشناسان و مغفول ماندن مباحث فلکی ونجومی در حوزه است.در حالی که اگر این علوم در حوزه وجود داشت دیگر اختلافی پیش نمی آمد

هیچ گاه ائمه(ع) و پیامبران(س) مخالف تکوین علوم نبودند، فقط باید نحوه ترکیب علم روز و گذشته را بدانیم، این مسئله مهمی است که یکی از خلاء های حوزه علمیه است، در طب اسلامی خلاء داریم چرا که دو سال در خدمت استاد مطهری بودم می گفتند ؛بعد از استاد قمشه ای کسی را سراغ ندارم به قدرت علمی آن قانون شفاء را تدریس کند. و این علم در حوزه خیلی کمرنگ شده است.

*در حوزه نه از کتاب قانون خبری است نه از قانون خوانی

روش بوعلی سینا به خاطر طب اسلامی جهانی شد، ایشان یک روحانی مسلمان بود که یک کتاب با عظمت در خصوص طب نوشتند، اما آیا امروزه کسی از حوزویان کتاب او را تدریس کند؟ اگر امروزه به حوزه افتخار می کنیم باید این خلاء ها را برطرف کنیم متاسفانه در حوزه نه از کتاب قانون خبری است ونه از قانون خوانی.

*علامه نراقی باید الگوی حوزویان باشدحجت الاسلام والمسلمین زمانی قمشه ای

یک گلایه از حوزه های علمیه دارم آن کم توجهی یا شاید بتوان گفت بی توجهی به کتاب قانون و طب قدیم است این علم در حال انقراض است. علامه ملا احمد نراقی، روحانی دو قرن پیش است، ایشان انسان کاملی بودند در خصوص هندسه مسطح، هندسه کروی و  نجوم ،کتاب های زیادی نوشتند و اگر بخواهیم آن را ترجمه روز کنیم حدود۲۰ جلد خواهد شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در گنگره بزرگداشت علامه نراقی، ایشان را یکی از الگوی های حوزه خواند و بنده که عضو هیئت علمی گنگره بودم، حتی یک مقاله در خصوص علوم نجوم، ریاضیات و هندسه ایشان ندیدم و فقط در خصوص عرفان و اخلاق ایشان مقاله ارائه شده بود علت آن عدم آگاهی آقایان از احاطه علمی به این علوم است، نباید علامه نراقی را فقط با اخلاق شناخت.

چرا طلاب امروز نسبت به هندسه ، ریاضیات و نجوم بیگانه هستند. زمانی یک کلاس ۶۰ نفره تشکیل شد و کتاب علامه نراقی تدریس می شد، اما متاسفانه در جلسات بعدی تعداد آنها به ۱۲ نفر رسید و در دوره های بعد دیگرکسی ثبت نام نکرد، لازم است مسئولان حوزه در این خصوص ونسبت به برگزاری کرسی این علوم مغفول شده تدبیری بیاندیشند و نواقصی که الان در حوزه هویدا است را برطرف کنند.

  تفاوت حوزه سابق با اکنون این است که در زمان سابق دانشمندان بزرگی حضور داشتند وما هم برای پاسداشت آنان گنگره می گیریم، ولی متاسفانه در حوزه علمیه، هندسه دان و ریاضی دان نداریم، به اندازه انگشتان دست ، هلال شناس از طریق فلکی سراغ نداریم این یکی از مشکلات حوزه است که باید برطرف شود.

*پیشنهاد حضرتعالی در خصوص احیاء این علوم چیست؟

به نظر می رسدبا حمایت مدیریت حوزه می توان این رشته های در حال انقراض را احیاء کرد اگر چنین نشود بدون شک دیری نخواهد گذشت تمام آثار بزرگان دین و کتاب هایی که در خصوص نجوم نوشته شده است منقرض خواهند شد.

خدمت رهبرمعظم انقلاب در خصوص غربت دانش نجوم و ارتباطی که این علوم با احکام ما دارند و امروز مورد غفلت واقع شدند صحبت کردم از ایشان درخواست کردم به داد این علوم که در حوزه به فراموشی سپرده می شوند برسند، چرا که علامه نراقی از پاریس یا کشورهای دیگر نیامده بود. حضرت امام بزرگ شده  همین حوزه علمیه بود ،مردم او را یک فقیه می دانند درصورتی که ایشان یک فیلسوف و یک عارف با مبانی فقه دقیق بودند و این بزرگان دین باید در حوزه  الگو قرار گیرند، متاسفانه ابعاد و وجود شناخت علامه نراقی، حسن زاده، طباطبایی، امام و … به فراموشی سپرده می شوند. تعدادی مجلات کلامی و فلسفی برای من ارسال می شود، ولی دریغ از یک مجله فقهی که امروز با فیزیک مرتبط باشد و اگر ما ازبحث فیزیک در حرکت ها و مسائل شرعی و زندگی، بهره نگیریم به بی راهه خواهیم رفت.

نیوتن، انیشتین ، کپلر و … در بحث حرکت ،حرف های زیادی دارند ،حوزویان چه زمانی می خواهند در این خصوص از این ها اطلاع پیدا کنند، نباید به مجرد اینکه این افراد خارجی هستند چنین پنداریم که نباید از آنها چیزی آموخت،

پیامبر(ص) فرمودند؛ اگر علم در چین هم بود دنبال آن بروید و فرا بگیرید در این خصوص نفرمودند؛ بروید درچین تجوید قرآن یاد بگیرد بلکه منظور این است علومی که آنها دارند را یاد بگیرید، دید اسلام در این خصوص باز است.

حاج آقا الهی قمشه ای  با نقل حکایت یا روایتی برای علامه حسن زاده آملی می گویند: در مدینه وقتی که به پیامبر ص خبردادند، یک طبیب یهودی فوت کرده است، پیامبراکرم(ص) فرمودند: برخیزید همگی برای تشییع جنازه برویم ولی اطرافیان به رسول اکرم اعتراض کردند و گفتند؛ ایشان یهودی است. حضرت فرمودند: پزشک است علم او ارزش دارد، اما امروز در حوزه خبری از هندسه، فیزیک، نجوم، طب و ریاضیات نیست که به نظر می رسد با سامان دادن به  این مباحث نیز تحولی در این زمینه ایجاد کنیم تا شاهد تاثیرات مثبت آن در جامه باشیم .

شاخص های یک طلبه موفق در زمان کنونی چیست؟

سالهاست در خصوص طلاب موفق در حوزه  تحقیق وپژوهش کردم و به این نتیجه رسیدم باید در حوزه ، استعدادها شناسایی شوند ،برخی از استعدادها خیلی مترقی هستند و اگر کسی آن ها را هدایت یا کمک نکند از حوزه زده می شوند و خود را با مسائل دیگر درگیر کرده و از تحصیل بازمی ماند. اگر حوزه بتواند یک مدرسه خاص تشکیل داده و استعداد های درخشان را شناسایی و گزینش کند استعداد های آنها را شکوفا و تقویت نماید.

 ما امروز استعداد هایی داریم که  همزمان  می توانندچهار یا پنج رشته( فقه اصول، فلسفه عرفان، ریاضی، هندسه و نجوم)  را تحصیل کرده و موفق باشند. اگر حوزه از این افراد پشتیبانی علمی کند هر ۱۵ سال ، ۲۰ الی ۴۰ دانشمند جامع خواهیم داشت ؛ توان اداره یک مملکت را خواهند داشت، چرا که از لحاظ فرهنگی و علمی جامع خواهند بود. نمونه بارز آن  آیت الله مطهری، آیت الله جوادی آملی و … که استعداد ها را پرورش دادند.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها