امروز: سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
کد خبر: 26094
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ ب.ظ - سه شنبه ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
چاپ این نوشته
Share

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه همانگونه که یک روزی متولد می شویم، یک روزی هم از دنیا خواهیم رفت، گفت: یکی از چیزهایی‌که در حافظه انسان متزلزل می شود به یاد داشتن مرگ است.

به گزارش مباحث، آیت‌الله عبدالنبی نمازی دوشنبه شب در سیصد و بیست و پنجمین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در تفسیر آیات ۱۴۵ تا ۱۴۸ سوره مبارکه آل عمران، گفت: این آیات مربوط به ادامه ماجراها و گفت‌وگوهای بعد از جنگ احد مربوط می شود که قبلا توضیح داده شد که جنگ احد بعد از جنگ بدر اتفاق افتاد.

وی افزود: مسلمانان درجنگ بدر بر سپاه ابوسفیان پیروز شدند و تعداد زیادی از سپاهیان کفار را کشتند و اسیر گرفتند اما درجنگ احد ماجرا بر عکس جنگ بدر شد یعنی از تدبیر فرماندهی‌کل قوا پیامبر اکرم(ص) تبعیت نکردند و به هوا هوس خود برای جمع آوری غنائم عمل کردند و نقطه حساس استراتژیک نظامی را برای جمع آوری غنائم رها کردند و دشمن وقتی چنین وضعیتی را مشاهده کرد آنها دور زد و سپاه  اسلام در محاصر قرار گرفت و تعداد زیادی کشته شدند.

آیت الله نمازی گفت: بعد از اینکه سپاه اسلام در جنگ احد شکست خورد برخی گفتند خوب شد که ما در جنگ شرکت نکردیم و یا خوب شد که از جنگ فرار کردیم و کشته نشدیم و از اینکه در جنگ کشته نشده بودند خوشحال بودند، اما خداوند در آیه ۱۴۵ سوره مبارکه آل عمران در جواب آنها می فرماید ‹‹وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ›› مرگ برای انسانها مسأله ای است که در اختیار آنها نیست.

وی افزود: براساس آیاتی که از ائمه معصومین(س) به ما رسیده است، خداوند دو فرشته را اعزام می‌کند تا نطفه هر جنینی که در رحم مادر منعقد می شود، تمامی ویژگیهای آن جنین را بر پیشانی او می‌نویسد، بنابر این افرادی که اهل معنا و معرفت هستند و بینایی نافذ دارند اگر در پیشانی این افراد نگاه کنند تا آخر خط را می خوانند که این چیست و چه کسی است و آینده  او چیست و این ویژگی تنها ویژه ائمه اطهار است.

نماینده ولی فقیه در کاشان، یادآور شد: دو فرشته ای که مأمور تعیین جنین هستند، رزق و روزی و همسر و مرگ و معاد و معاش را در پیشانی جنین ثبت و ضبط می‌کنند و این چند خط در پیشانی انسانها کد و رمزی است که یکی از این کدها مرگ  انسان است که خداوند آن را مشخص کرده است.

به گفته وی، تولد و فوت دو رخداد مهم درزندگی انسانها است که این دو رخداد در اختیار انسان نیست، چرا که ما را آورده اند و ما هم می برند و از ما نیز اجازه نگرفتند که می‌خواهید به دنیا بیایید یا نیایید و از ما نیز اجازه نمی‌گیرند که آیا می‌خواهی به آن دنیا بروید و یا نه و این دو مسأله مهم در زندگی انسانها در اختیار خودشان قرار گذاشته نشده است.

آیت الله نمازی ادامه داد: جواب آن دسته از افرادی که بعد از جنگ احد گفتند، ای کاش دوستان ما هم مانند ما به جبهه نمی رفتند و کشته نمی شدند، خداوند می فرماید، هرکس تاریخ انقضایی دارد و در اختیارش هم قرار ندارد که می توان به رزمندگان اسلام در ۸ سال دفاع مقدس اشاره کرد که بعد از ۸ سال حضور  در دفاع مقدس زنده برگشتند و هنوز هم زنده هستند که این موضوع بیانگر این است که رفتن به جبهه جهاد مساوی با شهادت نیست بلکه شهادت تنها برای افرادی است که برای آنها مقدر شده است و ایثارگران و جانبازان و آزادگان کسانی هستند که شهادت در دفاع مقدس برای آنها مقدر نشده بود و امروز در بین ما هستند و هیچ تنازعی بین رفتن جبهه و شهادت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس برخی از خانواده ها برای اینکه جوانهای آنها به سربازی و جبهه نروند، فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور فرستادند یادآور شد: موارد زیادی از این افراد که به هر دلیلی به جبهه نرفتند اما در ادامه در تصادف کشته شدند، یا در دریا غرق شدند و یا معتاد شدند و شهرداری جسد آنها در حاشیه خیابانها جمع کرد زیاد بود، بنابراین مرگ چیزی نیست که بتوان از آن فرار کرد.

آیت الله نمازی با بیان اینکه، اولیاء خدا از مرگ نمی ترسیدند، گفت: اگر مقدر باشد سالم می مانیم،  اما اگر مقدر نباشد چنانچه به جبهه هم نرویم از بین خواهیم رفت، بنابراین خداوند می فرماید ‹‹وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ›› هیچ نفسی نیست که بمیرد مگر  اینکه به فرمان خدا باشد و اگر مرگ فرا رسیده باشد ‹‹کِتَابًا مُؤَجَّلًا›› تاریخ و زمان مرگ و چگونگی مرگ اواز قبل نوشته شده است ‹‹وَمَنْ یُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ›› انسانهایی که دنبال زندگی دنیا هستند و همه هم و غم آنها دنیا و زندگی دنیا و وسائل دنیا و زخارف دنیا است به آن می رسند اما به شرطی که از راه صحیح و درچارچوب تعریف شده آن باشد و به بیراهه نروند.

وی ادامه داد: خداوند می فرماید ‹‹وَمَنْ یُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَهِ نُؤْتِهِ ِنْهَا وَسَنَجْزِی الشَّاکِرِینَ›› آنهایی هم که به دنبال مقامات معنوی آخرت هستند و به دنیا کاری ندارند و در اندازه ضرورت دنیا را سپری می‌کنند و کم و زیاد دنیا برایشان قابل تحمل است و نگران نیستند و دنبال آخرت هستند و همه جهاد و تلاش آنها برای تحصیل درجات و مقاماتی است که برای اهل دنیا قابل قابل فهم نیست و ما نمی فهیم که آنجا چه خبر است.

نماینده ولی فقیه در کاشان، افزود: اگر علم آنقدر پیشرفت کند که بتوان با تزریق کردن یک آمپول به مادری که جنینی را در رحم دارد جنین را متوجه کنند که به غیر از عالم رحم یک عالم دیگری نیز وجود دارد که آسمان و زمین و اشجار و درختان و میوه دارد متوجه نمی شود، بنابراین ما نیز نسبت به دنیای آخرت همین وضعیت را داریم و آنچه را که در آیات قرآن بشارت داده شده ‹‹جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا›› نمی دانیم چیست.

وی افزود: انبیاء فرموده اند هرکس حسنه ای را انجام دهد خداوند برای او بهشت های متعددو کاخ های متعدد و همسران متعدد و هزار حورالعین در اختیارش قرار دارد و برای هرکدام نیز یک قصر اختصاصی دارد، از این رو خداوند در این آیه می فرماید، کسانی که به دنبال دنیا هستند  می توانند با طی کردن آن مراحل و مراتب به آن برسند و آنهایی هم که به دنیال آخرت هستند  به آن مقاماتی که می خواهند می رسند.

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه چندین آیه در رابطه با موت است و مسأله مرگ را مطرح کرده است، گفت: همین سوره مورد بحث آل عمران، آیه ۶۱ سوره نحل، آیه ۴۹ سوره یونس و آیه ۳۲ سوره اعراف است که خداوند در آیه ۶۱ سوزه نحل می فرماید ‹‹وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَکَ عَلَیْها مِنْ دَابَّهٍ وَ لکِنْ یُؤَخِّرُهُمْ إِلی‏ أَجَلٍ مُسَمًّی فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَهً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ›› تدبیر خدا این نیست که اگر بنده ای سرکشی کرد همان جا، درجا او را مجازات کند، خداوند برای مجازات عجله ندارد و به بنده خودش زمان و مهلت می دهد تا بلکه پشیمان شود و توبه کند.

نماینده ولی فقیه در کاشان افزود: بنابر این اگر خداوند بخواهد به دلیل گناهان کسی را مجازات کند هیچکس روی کره زمین باقی نخواهد ماند، چرا که همه معصوم نیستند و هرکسی بالاخره خطا و لغزشی دارد اما خداوند مهلت می‌دهد و مجازات خدا اورژانسی نیست، بلکه در یک زمان مشحصی است و اگر زمان فرا برسد هیچ کاری از کسی ساخته نیست و مرگ به دست خدا است.

وی، گفت: آیه بعدی در سوره یونس می فرماید ‹‹لِکُلِّ أُمَّهٍ أَجَلٌ›› اینجا تاریخ مرگ امت است، یک تاریخ مرگ هم  در آیه ۱۴۵ سوره آل عمران است که  موت فردی است اما در آیه ۴۹ سوره یونس مرگ جمعی است که می فرماید، هر امتی و هر گروهی و هر طایفه ای و هر عشیره ای یک تاریخ مصرفی دارد ‹‹إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَلَا یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَهً وَلَا یَسْتَقْدِمُونَ›› امت ها می آیند و می روند و خداوند زمان را در بین اقوام مختلف دست به دست می‌کند تا به همه اتمام حجت شده باشد که به خدا اعتراض نکنند بگویند اگر رییس جمهور بودیم یا وزیر و وکیل بودیم همه مشکلات مردم را حل می کردیم، بنابر این خداوند با دادن مهلت همه را خلع سلاح می‌کند.

آیت الله نمازی در ادامه با بیان اینکه، باید مراقب بود و آینده نگر بود و بدانیم همانگونه که یک روزی متولد شده ایم، یک روزی هم از دنیا خواهیم رفت، یادآور شد: یکی از چیزهایی‌ که در حافظه انسان متزلزل می شود به یاد داشتن مرگ است، خیلی از دوستان و همکاران تا دیروز بودند اما امروز نیستند و تصور می کنیم مرگ برای دیگران است در حالیکه همیشه باید به یاد مرگ بود و هنگام فرا رسیدن مرگ، هیچ کاری از کسی ساخته نیست، بنابر این باید دائما به یاد مرگ و لحظه ورود به قبر بود.

وی افزود: انسان گناهکاری که از دنیا می رود، زمین به او می‌گوید خوب شد که آمدی زمانی که روی من راه می رفتی با غرور و با فخر گناه می‌کردی و حالا نوبت گرفتن انتقام از گناهانی است که انجام دادی و چنان فشاری براو وارد می‌کند که برای ما قابل درک نیست به طوریکه شیری را که روز اول از مادر خورده است از بینی او خارج می شود و از طرف دیگر اگر یک نفر اهل ایمان و معرفت از دنیا برود زمین به او خوش آمد می گوید و عنوان می کند روزی که روی من راه می رفتی من آرزو داشتم یک روزی به من برسی و قبر کوچک او چنان توسعه ای پیدا می‌کند که چشم نمی تواند طول و عرض آن را ببیند.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: مومن که از دنیا می رود در همان شب اول بابی از بهشت را به روی باز می‌کنند و اگر سعید باشد دریچه ای از بهشت موقت به روی او باز می شود چرا که یک بهشت دائم و یک بهشت موقت داریم که بهشت موقت بهشت عالم برزخ است، بنابراین آنهایی که اهل معرفت هستند وقتی راه می روند به زمین می‌گویند وقتی بر تو وارد شدیم ما را تحویل بگیر و از ما پذیرایی کند.

آیت الله نمازی ادامه داد: خداوند در پاسخ کسانی که تصور می‌کردند می توانند از مرگ فرار کنند می فرماید، مردان بزرگی در رکاب انبیاء گذشته در راه خدا مبارزه کردند  و از شهادت نترسید چرا که  شهادت فخر اولیاء خدا است و چه بسیاری از انسانهای عامل و کامل که در رکاب انبیاء مبارزه کردند و هیچگاه در برابر دشمن کم نیاوردند ‹‹وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ›› و اگر در راه خدا  مجروح شدند و قطع عضو شدند احساس کوچکی نکردند ‹‹وَمَا ضَعُفُوا›› و در برابر دشمن احساس ضعف نکردند ‹‹وَمَا اسْتَکَانُوا›› در برابر دشمن سر فرود نیاوردند.

وی افزود: آنهایی که تصور می‌کردند برای فرار از مرگ می توانند از جنگ فرار کنند اینگونه نیست، بلکه مرگ حتمی است و هرکجا باشید به سراغ شما خواهد آمد ‹‹وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ›› مردان بزرگی را که در راه حسن انجام وظیفه و مأموریت تحمل دارند و بردبار هستند خداوند آنها را دوست دارد.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به نوع صبر، گفت: صبر در سختی و مصیبتها و تحمل مصیبتها، صبر در برابر انجام واجبات که نیازمند حوصله برای انجام واجبات و صبر در مقام ترک گناه است که مرد شجاع کسی است که چشم خود را از نامحرم بپوشاند و در برابر انجام گناه مقاومت کند.

لازم به ذکر است، درس های تفسیر قرآن آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان از ۲۶ تیرماه سال ۸۶ از حسینیه حضرت علی اکبر(ع) کاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقیه، مسجد اعظم کرسی و اکنون سیصد و بیست و پنجمین جلسه تفسیر قرآن ایشان در مسجد حضرت قائم(عج) کاشان برگزار شد و تاکنون ۴ جلد از تفسیر قرآن ایشان به چاپ رسیده و جلد پنجم نیز آماده شده است.

انتهای پیام/ رسا

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها