امروز: سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
کد خبر: 25891
تاریخ انتشار: ۸:۴۵ ق.ظ - چهارشنبه ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
چاپ این نوشته
Share

کارشناس رسانه با تأکید بر اینکه رسالت روحانیت و طلاب به عنوان نخبگان دینی جامع در زمینه آگاه سازی جامعه نسبت به تاکتیک‌های دشمن در جنگ نرم خطیر است گفت: امروزه تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای به سمت آخرالزمان سازی و منجی سازی دروغین برای نسل نوجوان رفته‌اند که امری بسیار نگران‌کننده است

به گزارش خبرنگار مباحث، محمد وحید متقی کارشناس مسائل رسانه‌ای شامگاه سه‌شنبه در مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی اصفهان در جلسه‌ای با عنوان بازی‌های رایانه‌ای قتلگاه اخلاق، در جمع طلاب و روحانیون این مرکز اظهار کرد: در دنیای امروز همه درگیر رسانه هستیم ولی این درگیری باید هوشمندانه و همراه با آگاهی باشد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بحث جنگ نرم ابراز می‌کنند که امروز جمهوری اسلامی با این جنگ بزرگ مواجه است و نخبگان فکری باید به میدان آیند گفت: یکی از ابزارهای جنگ نرم رسانه است و که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اثر می‌گذارد.

متقی افزود: بر همین اساس جنگ رسانه‌ای به دلیل حرکت خزنده و بزک کرده ای که دارد، باعث غفلت بسیاری از آن می‌شوند و اهداف این جنگ تغییر کارکردهای رفتاری است.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: رسانه عامل انتقال پیام است و از روزنامه و کتاب تا بازی‌های رایانه‌ای و بیلبوردها و … را می‌تواند شامل باشد، امروز همه رسانه‌ها در گوشی موبایل تجمیع شده‌اند و به همین دلیل فراگیر است.

وی ادامه داد: بررسی مسئله بازی‌های رایانه‌ای به یکی از نیازهای اساسی جامعه که همان سواد رسانه‌ای است پاسخ می‌دهد چرا که بازی‌های رایانه‌ای عرصه مناسبی برای حاکمان سیاسی و شرکت‌های تجاری است تا از این طریق به القای ذهنیات خویش در اذهان عمومی بپردازند.

متقی اذعان کرد: از سوی دیگر امروز در شرایط جنگ هستیم چه احساس کنیم و چه احساس نکنیم، از سوی دیگر مشکل خانواده‌ها این است که توجهی روی بازی‌های رایانه‌ای نوجوان خود نداشته و گمان می‌کنند اینکه فرزندشان در خانه است در امان است درحالی‌که از نظر فرهنگی بازی‌های خارج از خانه با یک نظارت جزئی قابل‌تشخیص است اما نظارت بر بازی بسیار سخت‌تر است.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: نکته مهم بازی‌های رایانه‌ای، حضور تعاملی با محیط است برای نمونه در هنگام تماشای فیلم مخاطب خود را در فیلم نمی‌بیند ولی در بازی رایانه‌ای خود کنشگر اصلی است و به همین دلیل جذابیت بسیار دارد و باعث اثرگذاری فوق العاده در بطن نوجوان می‌شود.

وی بیان کرد: این بازی‌ها برای رده‌های سنی مختلف و با برنامه‌ریزی برای مخاطب خود طراحی می‌شوند و بر اساس اینکه رسانه به دنبال القای تفکرات به مخاطب است، می‌تواند مفاهیم خوب یا بد را به دیگران منتقل کند.

متقی با اشاره به برخی از آثار منفی و مثبت بازی‌های رایانه‌ای گفت: استفاده در زمینه آموزش درس‌ها، آشنایی با عملکرد نهادها، شبیه‌سازی، خدمات مشاوره‌ای‌، افزایش خلاقیت، تقویت قوه ادراک از اثرات مثبت بازی‌ها هستند، اما از نظر جسمانی بر روی چشم‌ها و ستون فقرات اثر منفی گذاشته، از نظر روحی سبب حس خشونت و پرخاشگری، انزواطلبی و ازخودبیگانگی می‌شود؛ همچنین افت اخلاقی و مسائل جنسی از مهم‌ترین مسائل منفی است که بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: در بسیاری از بازی‌ها بر اسلام‌ستیزی تأکید دارند و باورهای اسلامی را زیر سؤال می‌برند، برای نمونه در بسیاری از اوقات شخصیت‌های منفی دربازی‌ها قرآن می‌خوانند یا به زبان عربی و فارسی صحبت می‌کنند و یا در بازی ندای وظیفه ۴ که بیش از ۱۰ سال پیش‌ساخته شده است شخصی به نام خالد اسد فرمانده دشمنان و آدم بدهای بازی معرفی می‌شود، این بازی برای آماده‌سازی افکار عمومی برای ورود داعش و سرنگونی بشار اسد ساخته شده بود و شرکت دورکا بازی به نام سقوط احمدی نژاد در پیش از انتخابات ۸۸ طراحی می‌کند که افکار عمومی را برای فتنه ۸۸ آماده کنند.

این کارشناس رسانه با تأکید بر اینکه رسالت روحانیت و طلاب به عنوان نخبگان دینی جامع در زمینه آگاه سازی جامعه نسبت به تاکتیک‌های دشمن در جنگ نرم خطیر است گفت: امروزه تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای به سمت آخرالزمان سازی و منجی سازی دروغین برای نسل نوجوان رفته‌اند که امری بسیار نگران‌کننده است.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها