امروز: دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷
کد خبر: 25803
تاریخ انتشار: ۱:۱۳ ب.ظ - چهارشنبه ۱۳۹۵/۱۱/۶
چاپ این نوشته
Share

معاون سابق پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به اینکه امروز بار اصلی تحقق دانشگاه نسل چهارم به عهده طلاب است، اذعان کرد: اگر این امر محقق شود ما آماده هماوردی در عرصه بین المللی هستیم و می توانیم در عرصه علم جهانی رقابت کنیم.

به گزارش خبرنگار  مباحث، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از طلاب ممتاز حوزه علمیه اصفهان  ، ضمن گرامی داشت ایام الله دهه فجر اظهار کرد: این همایش که به پاس تجلیل از زحمات ممتازین برگزار شده و امری مقدس است.

وی در ادامه افزود: شاخص گذاری و شناسایی ممتازین، هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان تهدید می‌تواند باشد، چراکه اگر مسیر تکلیف و فرائضی که برای ممتازان و استعدادهای حوزه وجود دارد را به درستی نشناسیم و یا به این فرائض عمل نکنیم، سوخته‌ایم و دیگران را نیز سوزانده ایم، یعنی ارزش‌ها، دین و جامعه را سوزانده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در ادامه افزود: در میان سه چهره پرکار تولید علوم انسانی ایران، دو نفر حوزوی هستند، اما ما در حوزه علوم انسانی نسبت به دانشگاه های دنیا بسیار عقب هستیم، براین اساس حوزه های علمیه باید با شناسایی استعدادهای برتر، با این معضل مقابله کنند.

وی ضمن تقدیر از آیت الله طباطبایی نژاد به عنوان مدیر حوزه‌ علمیه استان اصفهان ابراز کرد: مصمم بودن و جدیت آیت الله طباطبایی برای ارتقاء اخلاقی، علمی طلاب استان امر پسندیده ای است تا جائی که علی رغم همه مسئولیت هایی که به دوش دارند، مسئولیت حوزه استان را پذیرفته اند.

مسئول مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه با بیان اینکه ممتازی یک اعلام مسئولیت بزرگ در بیان فهم دین، نشر و اقامه دین است، عنوان کرد: امروز تمام طلابی که به عنوان ممتاز شناخته می شوند باید بدانند پیشگامان انجام فرائض، اخلاق و احکام دینی در جهان هستند، چه بسا افرادی که می توانستند در قله ممتازی بایستند و با کاهلی عقب ماندند که این فراد نیز باید بدانند از وظایف خود کوتاهی کرده اند.

معاون سابق پژوهش حوزه های علمیه با بیان اشاره به این نکته که ممتاز بودن فضیلتی برای نزدیک شدن به قله های دینی است، افزود: این امر امتیازی است برای پذیرش مسئولیت توسط افراد نه برخورداری و انتفاع شخصی و خانوادگی.

حجت الاسلام والمسلمین عماد ادامه داد: چهار گروه مسئولیت توسط خانواده، جامعه، مدیریت و نظام ساماندهی و راهبری حوزه و ممتازین وجود دارد که اگر گروه های دیگر به تکلیف عمل نکردند ممتازین حوزه باید جور دیگر گروه ها را بکشند و مسئولیت دیگر آحاد را نیز بپذیرد.

مسئول مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه در بیان مسئولیت هایی که به عهده طلاب است افزود: طلاب باید این تکلیف و مسئولیت را هرگز فراموش نکنند و فرائض ممتازی را اقامه کنند، چنانکه برای اقدام به این امر لازم است ابتدا این فرائض را بشناسند و بینش و نگرش خود را درست تشخیص دهند.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد رشد، رشد اقتصادی و تولید ثروت است، اما مهم ترین بخش ثروت یک جامعه، سرمایه اجتماعی است که نقش مهمی در تحول و سرآمدی ایفا می‌کند لکن تولید علم و تربیت نیروی متخصص در جهان مهم ترین نقش را ایفا می کند که در این میان تربیت نیروی انسانی با میانگین ۲۷ درصد بیشترین ثروت آفرینی را در جامعه به خود اختصاص داده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با بیان اینکه امروز جهان معاصر در حال طراحی و تمرین شکل گیری دانشگاه نسل چهارم است تصریح کرد: هنوز دانشگاه ها و مجامع علمی ما از نسل اول دانشگاه فراتر نرفته اند، چرا که در دانشگاه نسل اول فقط آموزش محوریت دارد، اما در دانشگاه نسل دوم و سوم پژوهش و نوآوری علاوه بر مسئله آموزش محوریت دارد.

معاون سابق پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به اینکه امروز بار اصلی تحقق دانشگاه نسل چهارم به عهده طلاب است، اذعان کرد: اگر این امر محقق شود ما آماده هماوردی در عرصه بین المللی هستیم و می توانیم در عرصه علم جهانی رقابت کنیم.

مسئول مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه در بیان دیگر موانع رقابت با علوم جهانی عنوان کرد: ما هنوز تولیدات علمی خود را به جامعه جهانی عرضه نکرده ایم و در حالی که متون علمی ما بسیار عمیق است، اما از زبان ارائه و قابل فهم این علوم برای جهان استفاده نکردیم.

وی با اشاره به این موضع که دستگاه های مختلف جهانی از طریق شاخص های علم سنجی وضعیت علم سنجی کشورها را مقایسه می کنند اظهار کرد: ایران علی رغم رشد و جایگاه علمی که در جهان دارد(هفدهمین رتبه علمی جهان)، از لحاظ دانشگاه های کشور اولین دانشگاه ایران رتبه شصتمین دانشگاه جهانی را به خود اختصاص داده است.

معاون سابق پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: عدم مشارکت طلاب در فرآیند شناسایی این امر را با کندی مواجه کرده است و بسیاری از طلاب برتر هنوز برای مصاحبه علمی حضور نیافته‌اند.

وی با تاکید بر این نکته که طلاب ممتاز به صورت مقطعی شناسایی می‌شوند، اذعان کرد: طلابی که در مقطع مقدماتی دارای معدل بالای ۱۹(آموزشی) باشند و معدل پژوهشی آنان بالای ۱۸ باشند و طلابی که در مقاطع بالاتر تا حداکثر یک نمره پائین تر هستند می توانند تشکیل پرونده دهند و پس از مصاحبه علمی به عنوان استعداد برتر در طرح های تحول حوزه شرکت کنند.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها