امروز: دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷
کد خبر: 25793
تاریخ انتشار: ۹:۴۹ ق.ظ - دوشنبه ۱۳۹۵/۱۱/۴
چاپ این نوشته
Share

هنگامی که سخن از اردوهای جهادی به میان می آید، بیش از هرچیز خدمات عمرانی و پزشکی جهادگران به مردم مستضعف ساکن در مناطق محروم در ذهن ها تداعی می شود. این اتفاق کاملا طبیعی است و اثر وضعی اجرای بیش از ۱۸۰ هزار پروژه توسط جهادگران طی نزدیک به دو دهه اخیر است

 به گزارش پایگاه تحلیل و  خبری مباحث،  حجت الاسلام محمدحسن نیکوکلام از سال ۶۵ به حوزه ورود می‌کند و پس از تحصیل تا سطح خارج فقه، در مرکز مدیریت، معاونت آموزش مدرسه فاطمی را بر عهده می‌گیرد، پس از ۵ سال معاونت مشمولین مرکز مدیریت را عهده‌دار می‌شود و پس از آن تا به امروز یازده سال در طرح هجرت طلاب شرکت می‌کند و نقش تبلیغ، تربیتی خود را به عنوان یک روحانی با سازندگی همراه می‌سازد.

نیکوکلام ۱۰ سال سابقه تدریس در حوزه علمیه را دارد که البته این میزان تدریسی است که توسط مرکز مدیریت تایید شده وگرنه قبل از آن نیز به تدریس دروس حوزوی مشغول بوده است.

حرکت جهادی به وسعت سه شهرستان

وی تاکنون به کنارتخته فارس، هرند اصفهان و راوند کاشان سفر کرده و مشکلات مختلف دینی و اجتماعی مردم آن را تا حد توان حل و فصل نموده است.

سال ۱۳۸۵، او اولین سفر خود را به روستای کنارتخته استان فارس آغاز می‌کند و به محض ورود درمی‌یابد که مردم این منطقه با مشکلات امنیتی فراوان روبرو هستند؛ «حدود دو هزار خانوار این روستا شب را با اضطراب و دلهره سپری می‌کردند، چراکه یک قاتل در این روستا به قتل و غارت شهروندان مشغول و آزادانه به کار خود ادامه می‌داد».

جلب اعتماد مردم نسبت به نظام و روحانیت

او با مشورت و کمک وزارت اطلاعات وقت و نیروهای امنیتی ذی‌ربط این مشکل را که سالیان متمادی بر آن روستا سایه افکنده بود، ریشه کن می‌کند.

مردم که دل در گرو نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته‌اند، گلایه‌مند که چرا این نظام فکری به حال ناامنی این منطقه نمی‌کند که با ورود این طلبه و به ارمغان آوردن آسایش برای اهالی، جایگاه حقیقی روحانیت به دل‌ها باز می‌گردد.

اما در کنار این خدمت بزرگ، محمدحسن از رسالت اصلی خود غافل نمی‌شود و همزمان به تشکیل هیئت فرهنگی ۱۴ معصوم و ساختن بیت عالم برای مبلغین مشغول می‌گردد.

2

حل مشکلات فرهنگی پیچیده‌تر از رسیدگی به معضلات امنیتی

جالب اینجا است که برای عده‌ای اجرای فعالیت منسجم فرهنگی از برطرف ساختن مشکلات امنیتی هم سخت تز به نظر می‌رسد چنانکه دادستان کازرون در بدو تاسیس هیئت ۱۴ معصوم به محمدحسن می‌گوید: «اگر ۱۰ نفر را در این هیئت جمع کردی، به من خبر بده» اما روزی رسید که این هیئت ۸۰۰ نفر را در یک مکان جمع کرد.

نباید غافل شویم که برای اجرای هرکار فرهنگی به سنگر هم نیاز است تا در برابر هجمه‌های دشمن بتوان فرهنگ اصیل خود را حفظ کرد، محمدحسن در این زمینه می‌گوید:«در این روستا دو مسجد وجود داشت، یکی مخروبه که با کمک شهرداری بازسازی و ترمیم شد و دیگری متروکه بود، که با رسیدگی و ترمیم آن، احیا گردید»

کنارتخته، در محرومیت

در کنارتخته، عمده مردم به کشت و بهره‌برداری از نخل مشغول هستند اما این کفاف زندگی عمده مردم را نمی‌دهد و محرومیت در این روستا بیداد می‌کند.

با تلاش محمدحسن، شرکت نفت با هدف محرومیت زدایی در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌کند اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش رکود و کاهش بهره‌برداری این هدف به طور کلی محقق نشد، هرچند که بی تاثیر هم نبوده است.

پیش‌برد اهداف فرهنگی، در شهرستانی محروم

از فعالیت‌های تبلیغی می‌توان به تاسیس موسسه تفکر پویا اشاره کرد؛ «خانه‌ای اجاره کردیم و برای پشتیبانی فعالیت‌های فرهنگی مساجد، از روحانیون دعوت کردیم و محصولات فرهنگی را بین آن‌ها توزیع کردیم، همچنین مسائل مشاوره خانواده و حل و فصل مشکلات اجتماعی را از این طریق پیگیر شدیم».

جهادگر ابتدا کاستی‌ها را جبران می‌کند

در هرند اما محمدحسن با مشکل عظیمی روبرو می‌شود؛ «اینجا به دلیل انسی که مردم با امام جمعه سابق داشته‌اند دیگر امام جمعه جدیدی را نمی‌پذیرفتند، به لطف خدا و با تلاش فراوان این مشکل حل شد، حتی خانه‌ای هم برای امام جمعه بنا گردید».

4366

اصلاح الگوهای رفتاری، کمی سخت ولی ممکن

گاهی تبلیغ نقش اصلاحی پیدا می‌کند و مسیر اصلی را به مردم نشان می‌دهد چنانکه حاج محمدحسن می‌گوید: «در هرند برای اطعام هزینه‌های فراوانی می‌شد که البته امر پسندیده‌ای است لکن برای مباحث فرهنگی هیچ‌گونه بودجه‌ای توسط مردم هزینه نمی‌شد، بنده به عنوان خطیب موقت نماز جمعه به مردم توصیه کردم، کنار این نذورات، نذر فرهنگی هم داشته باشید که به لطف خدا موثر واقع افتاد»

مرد میدان نبرد که باشی هیچ مانعی سد راهت نخواهد بود چراکه موانع برای تو به فرصت‌ها تبدیل می‌شوند: «شب‌های ماه مبارک رمضان، عده‌ای از جوانان در پارک‌ها مشغول کارهای باطل بودند، ما به پارک نگین هرند ورود کردیم و با اجرای کارهای فرهنگی، ورزشی و طراحی مسابقه و اهدای جوایز فضای آن‌را تغییر دادیم، تا جائی که امروز خانواده‌ها عوض دلهره و نگرانی، از حضور فرزندانشان در این پارک به دلیل تغییر رویکرد و حضور طلاب در آن احساس امنیت می‌کنند»

خلأهای فرهنگی در سایه برخورداری

راوند اما از دید قم شهرستان برخوردار است اما از دید جهادگران در صحنه چنین نیست؛ «در راوند کاشان، خلا امام جمعه وجود داشت، لکن استان قم با توجه به برخوردار خواندن این استان برای حضور مبلغ حقوقی در نظر نمی‌گیرد، بنده هم به صورت جهادی حکمی دریافت و وقت خود را صرف کارهای فرهنگی در این استان کردم».

مدارس این شهرستان که در پرده غفلت با بهانه برخورداری به سر می‌بردند اکنون دیگر در زیر غبار غفلت باقی نمانده‌اند؛ «۱۲ بهمن، جشن تکلیفی برای همه دخترانی که در راوند و روستاهای اطراف به سن تکلیف می‌رسند تدارک دیده‌ایم، کل مدارس راوند را بررسی کردیم و خلأهای فرهنگی را جبران کردیم، در تمام مدارس نماز جماعت را برپاکردیم»

images

طلاب جوان در خط مقدم جهاد

طلاب جوان چقدر به حرکت‌های جهادی اهمیت می‌دهند؟ این سوال را باید از آقای نیکوکلام جویا شد که یک دهه با این طلاب مشغول به فعالیت است؛ «طلاب در خط مقدم جهاد قرار دارند، از جیب شخصی خود خرج کارهای فرهنگی می‌کنند و بدون هیچ توقعی به تبیین احکام و شرایع دین می‌پردازند»

طرح هجرت و کاستی‌ها

نیکوکلام از کاستی‌های طرح هجرت برایمان می‌گوید: «ساختار طرح هجرت غلط است، من ۱۱ سال است که در این طرح شرکت می‌کنم و مرکز مدیریت را رها کرده‌ام در حالیکه طلبه طرح هجرت درآمد آنچنانی ندارد ولی کارمند مرکز مدیریت حقوق چشم‌گیری دارد، این حرکت باید به گونه‌ای باشد که افراد را ترغیب و تشویق کند، از طرفی پس از گذشت ۱۱ سال تدریس و کار فرهنگی هر ساله از ما امتحان می‌گیرند، آخر هر طلبه‌ای هم که در این مدت کار کرده باشد تاکنون ملا شده است، همچنین هرسال باید بخش عمده‌ای از وقت خود را به گزارش دهی در سایت اختصاص دهیم به عنوان مثال باید درج کنیم چه تعداد نماز جماعت برپا شده چه میزان مسجد ساخته شده و… این کارها وقت طلبه می‌گیرد و او را از رسیدگی به امور اصلی باز می‌دارد».

تصمیم‌سازان به صحنه بیایند

اما علت اصلی بروز این‌گونه مشکلات چیست؟ ؛«من بارها گفته‌ام، شهید در معرکه غسل ندارد چراکه در صحنه عمل، وسط معرکه قرار دارد، می‌طلبد که مسئولین مرکز مدیریت به میدان بیایند و از نزدیک با درد دل طلاب جهادگر آشنا شوند لکن به نظر می‌رسد افرادی پشت میزنشین و بی خبر از میدان جهاد هرساله قوانینی می‌نویسند که کار را بر جهادگران سخت و عرصه را تنگ می‌سازد»

در پایان آقای نیکو کلام از کم لطفی مسئولین تصمیم ساز می‌گوید: «مباحث حوزه گسترده است و متاسفانه مرکز مدیریت افرادی که با فراغ بال بتوانند وقت خود را صرف امور مدارس و طلبه‌ها کنند را به عنوان مدیر مدارس انتخاب نمی‌کند بلکه مدیران عمدتا چندین مبحث را دنبال می‌کنند و کمتر فرصت رسیدگی به طلاب را دارد»

گفت و گو از سید امیر حسین ابطحی

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها