امروز: سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
کد خبر: 192
تاریخ انتشار: ۶:۲۹ ق.ظ - پنج شنبه ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
چاپ این نوشته
Share

بله همانگونه که پدر و مادر حقی بر گردن فرزند دارند فرزندان نیز حقی بر پدر و مادر خویش داشته و چنانچه این حق از جانب آنان رعایت نگردد موجب عاق فرزندان می گردد.

سرویس دین و اندیشه مباحث

حق فرزندان در برابر والدین

بدان که خداوند متعال همان گونه که حقوق پدر و مادر را بر فرزندان واجب فرموده است، همان گونه حق فرزندان را هم بر پدر و مادر واجب فرموده است و این از حکمت خداوند است. (روضه الواعظین / ترجمه مهدوی دامغانی/ ۵۸۸) و اما حق فرزندت آنست که بدانی که از توست و جزو توست و منسوبست به تو خیر و شر او در دار دنیا، اگر خوبست تو خوبی، و اگر بد است بدی توست، و بدانی که فردای قیامت از تو سۆال خواهند کرد که چرا فرزندت را خوب بر نیاوردی و حق سبحانه و تعالی را به او نشناسانیدی و او را به طاعت و عبادت الهی نداشتی و او را مدد نکردی، پس می‏باید که با او به نحوی سر کنی که بدانی که اگر به او خوبی کرده ثواب خواهند داد تورا، و اگر بدی کرده و بد بر آوردی عقابت خواهند کرد و اقل مرتبه آنست که فرزند خود را از عذاب الهی برهاند به آن که او را به واجبات و محرمات عالم گرداند و چون تا کسی سواد نداشته باشد غالبا فراموش می‏کند، از هر چیزی ضرورتر است معرفت کتابت بعد از آن معرفت حق سبحانه و تعالی ، دیگر حسن ادب، دور نیست که مراد از آن تعلیم علوم ادبیّه باشد مثل صرف و نحو و منطق یا علوم نیکو مراد باشد که شامل علم فقه نیز باشد و اگر نباشد داخل معونت بر طاعت است چون طاعت بدون علم طاعت نیست بلکه علم از اعظم طاعاتست و اهم واجباتست. (لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه/ ج‏۸ /۷۷۹)

پیامبر (صلوات الله علیه) فرموده‏اند: از جمله حقوق فرزند بر پدر سه چیز است: نامش را نیکو نهد و به او نوشتن بیاموزد و چون به حد بلوغ رسید، او را همسر دهد. (روضه الواعظین/ ترجمه مهدوی دامغانی/ ۵۸۸ )

سکونی از امام صادق (علیه السلام) و او از پدرانش نقل می‏کند که پیامبر خدا (صلوات الله علیه ) فرمود: بر پدر و مادر در صورتی که فرزندشان صالح باشد رعایت همان چیزی لازم است که رعایت آن بر فرزند لازم است.
(الخصال / ترجمه جعفری/ ج‏۱/ ۹۱)
از این رو همانگونه که عقوق والدین عبارت است از : خشم آوردن، شکستن دل و آزردن خاطر ایشان به هر نوع که دل ایشان آزرده شود عقوق حاصل می شود و آدمی مستحق عذاب الهی و بلای غیر متناهی می گردد، خواه به زدن باشد یا دشنام دادن یا صدا به ایشان بلند کردن یا تیز بر ایشان نگریستن، این عاق می تواند از جانب فرزندان نیز باشد؛ در حالی که آنان فرزندان نیکو و شایسته ای هستند و حقوق آنان از جانب والدین رعایت نمی گردد.

از این روست که پیامبر اکرم صلی الله علیه می فرمایند: «چنانچه فرزند عاق پدر و مادر می‏شود هر گاه حقوق ایشان را به جای نیاورد، پدر و مادر نیز عاق فرزند می‏شوند هر گاه نیکوکار باشد و حقوق فرزند را رعایت نکنند»(الخصال/ترجمه مدرس گیلانی/ ج‏۱/ ۴۳ ) و عقوق والدین و فرزندان، افرادی هستند که در قیامت خداوند از آنان عوضی را نمی پذیرد چنانچه در روایت داریم: سه کسند که روز رستاخیز خداوند از آنها عوضی نمیپذیرد عاق و منت گذار و کسی که تقدیر را تکذیب کند.
(نهج الفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلی الله علیه و آله) / ۴۰۵ )

دیدگاه ها بسته است.

آخرین اخبار
پربیننده ترین ها