امروز: جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶
کد خبر: 11596
تاریخ انتشار: ۴:۲۴ ب.ظ - پنج شنبه ۱۳۹۳/۱۲/۷
چاپ این نوشته
Share

رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان تهران با بررسی آسیب‌های فعلی نظام آموزشی حوزه علمیه گفت: باید نظام آموزشی حوزه‌های علمیه همانند گذشته پرورش مآب و استاد محور باشد تا طلبه انعکاس وجودی استادش باشد.

به گزارش پایگاه خبری مباحث به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین اجلاس اساتید حوزه‌های علمیه استان تهران صبح امروز (پنج‌شنبه ۷ اسفند ماه) با حضور آیت‌الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجج اسلام علی‌اکبر رشاد رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان تهران و حبیب‌الله غفوری مدیر حوزه علمیه استان تهران در مصلی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان تهران با مقایسه نظام آموزشی حوزه‌های علمیه و دانشگاهی بیان داشت: گاهی استاد یک متن روان می‌نویسد و در شب امتحان شاگرد آن متن را می‌خواند و امتحان می‌دهد، ملاک این نوع آموزش حافظه است و تا سطحی جلو نرود به او مدرک نمی‌دهند، اما در نظام آموزش مآب شیوه امتحان و ارزشیابی متفاوت است. وی افزود: در نظام آموزش پرورش ماب حافظه بنا نیست، در این نظام بنا است استاد شاگرد را پرورش دهد، لازمه این است که استاد با شاگرد ممارست و مداومت داشته باشد، اینکه الان ۱۶ جلسه برای ترم لحاظ می‌شود و عمر مفید کلاس‌ها ۹ جلسه است، تمام می‌شود و طلبه نمره‌اش را می‌گیرد و ترم بعد با استاد دیگر درسش را ادامه می‌دهد.

حجت‌الاسلام رشاد با اشاره به اینکه در گذشته طلاب ۱۰ تا ۳۰ سال با یک استاد دروس حوزه را سپری می‌کردند، ابراز داشت: شیخ مفید شبی خواب حضرت زهرا(س) را دید که حسنین(ع) را برای یادگیری فقه پیش وی آوردند و فردا صبح آن روز خانمی به منزلشان همراه با دو کودک آمد و گفت: این دو را آورده‌ام تا به آن‌ها فقه بیاموزید، یعنی شیخ مفید دو کودک را آموزش می‌دهد، در واقع سیدرضی و سیدمرتضی استادشان شیخ مفید بود که آن‌ها هم انعکاس وجودی و تبلور وجودی استادشان شدند. وی ادامه داد: در نظام آموزش مآب بنا نیست استاد حافظه شاگرد را پر کند، بلکه بحث تربیت است، عمده آثار اساتید را شاگردان می‌نویسند، در آثار استاد شاگرد هم مباشرت دارد، رابطه استاد و شاگرد رابطه مراد و مریدی است، استاد نباید تنها معلم باشد و شاگرد هم نباید تنها متعلم باشد.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان تهران با تأکید بر اینکه استاد باید تمام وجودش درس آموزی باشد، خاطرنشان کرد: در تعبد، مهارت، ‌گفتار و غیره استاد مراد، مرشد و پرورش دهنده است، هنگامی درخصوص نظام آموزش منتقد بودم، اما دیدم تا برخی موارد تصحیح نشود نمی‌توان انتقاد کرد، زیرا که نظام آموزشی دانشگاهی ما که متأثر از نظام آموزشی غربی است، وارد حوزه‌های علمیه شده است، زمانی طلاب لمعه و شرح لمعه را با زمان بیشتری درس می‌گرفتند،‌ اما اکنون زمان کوتاه و مباحث فشرده شده است. وی با اشاره به برخی متون درسی حوزه مانند لمعتین و رسائل و مکاسب که از چنان استحکام و قوام علمی برخوردار هستند، افزود: چرا هنوز لمعه جایگزین ندارد- ما شاگرد شهیدین هستیم- یا چرا مکاسب جاگیزین ندارد، چون ما فقه جامع در نظام آموزشی کنونی نداریم، والله من غصه می‌خورم و خوابم نمی‌برد.

حجت‌الاسلام رشاد اظهار داشت: یکی از دلایلی که اجازه نمی‌دهیم طلاب غیر حضوری درس بخوانند، همین است چون باید رابطه مراد و مریدی، نفس به نفس وجود داشته باشد، چون هویت شاگرد استاد است، در نظام پرورش مآب استاد محور است و این شاگرد است که تقریرات استاد را می‌نویسد، اگر دقت نکنیم، شرایط از دست ما خارج می‌شود.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها