امروز: سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
کد خبر: 10663
تاریخ انتشار: 4:31 ب.ظ - چهارشنبه 2015/02/11
چاپ این نوشته
Share

تحول در علوم انسانی موجب تحقق عینی آموزه‌های دینی در سطح جامعه می‌شود که اگر موفقیت خود را در این زمینه گسترش داده و علوم انسانی را متناسب با نیازهای جامعه تحول بخشیم، مشکلات جامعه بهبود می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری مباحث به نقل از خبرگزاری شبستان , حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  با اشاره به پروسه جریان تولید علم پس از انقلاب اسلامی و تاثیر این رویداد عظیم تاریخی بر تحول علوم اظهار کرد: در حقیقت پس از انقلاب از وابستگی هایی که به کشورها و دولت های بزرگ داشتیم، به دلیل استقلالی که به آن دست پیدا کردیم، کاسته شد و این امر با وقوع جنگ تحمیلی قوت بیشتری یافت.

وی ادامه داد: در این شرایط به دلیل آن که دیگر باید روی پای خود می ایستادیم و محصولات مورد نیاز کشور را تولید می کردیم، و از وابستگی خود به دولت های دیگر می کاستیم، این روند با رشد قابل توجهی به ویژه در حوزه علم شیمی و نانوتکنولوژی روبه رو شد که امروز در عرصه نانو تکنولوژی جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم.

حجت الاسلام آذربایجانی با تاکید بر اینکه پیش از وقوع انقلاب اسلامی بسیاری از استعدادهای علمی محدود و سرکوب می شد و راه برای واردات باز بوده و به جای تکیه بر تولید داخلی به آسانی تن به واردات صرف داده می شد، گفت: در بخش علوم انسانی نیز دستاوردی قبل از انقلاب نداشتیم و هر آنچه بود، ترجمه آثار غربی بود که حتی به نام تالیف به ثبت می رسید، اما ماهیتی غیر از آن داشت و این مساله در تولیدات روانشناسی بیشتر به چشم می آمد.

وی با بیان اینکه حتی در این زمینه تعداد، مقالات انگشت شمار و محدود بود و تولیدات درخور توجهی نداشتیم، تصریح کرد: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی توانستیم رشد قابل توجهی در عرصه علوم انسانی به ویژه در دهه اخیر داشته باشیم که البته در این راستا جهت گیری ها در بومی سازی کمابیش به چشم می خورد و به دلیل احساس نیازی که کشور می کرد، در ابعاد مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی و … رشد قابل ملاحظه ای داشتیم هر چند این روند با کُندی مواجه است.

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران مطرح شده است که باید کشور از نظر علمی تا جایی رشد کند که به عنوان قطب علمی منطقه مطرح شده و در مهندسی فرهنگی و نقشه علمی جامع کشور، به یکی از حوزه های قابل توجه تبدیل شود.

وی با توجه به شکل گیری پروسه تحول علوم انسانی پس از انقلاب اسلامی عنوان کرد: در این راستا قدم های اولیه برداشته شده و اگر چه جهت گیری هایی نیز به سمت بومی سازی آن انجام شده اما متاسفانه پیشرفت شایسته ای در این عرصه حاصل نشده است، هر چند در سال های اخیر گام های جدی در این زمینه برداشته شده اما در مقایسه با رشد علومی همچون شیمی و نانوتکنولوژی، این پیشرفت در سطح پایینی قرار دارد و دچار تاخیر جدی هستیم که اهتمام بیش از پیش مسئولان را می طلبد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا تحول علوم انسانی می تواند در نفوذ و گسترش پیام انقلاب اسلامی به جهان تاثری داشته باشد، گفت: قطعا همین طور است و این مساله از دو جهت قابل بررسی است؛ نخست آنکه تحول در علوم انسانی می تواند یکی از نتایج و دستاوردهای انقلاب مطرح شده و این پیشرفت در حقیقت، نشان دهنده موفقیت انقلاب اسلامی محسوب می شود.

حجت الاسلام آذربایجانی در پایان یادآور شد: از جهت دیگر نیز تحول در علوم انسانی موجب تحقق عینی آموزه های دینی در سطح جامعه می شود که اگر موفقیت خود را در این زمینه گسترش داده و علوم انسانی را متناسب با نیازهای جامعه تحول بخشیم، مشکلات جامعه بهبود یافته و آموزه های مربوط به انقلاب در جامعه پیاده خواهد شد به ویژه اینکه امروز جامعه ما در سطح بایسته و مطلوبی نیست و مشکلات اقتصادی، اخلاقی، تعلیمی و تربیتی و روابط اجتماعی آن کم نیست و به هیچ وجه این موضوع برای کشوری همچون ایران قابل قبول نیست.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها