امروز: سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱
کد خبر: 10063
تاریخ انتشار: 4:35 ق.ظ - یکشنبه 2015/02/1
چاپ این نوشته
Share
به مناسبت ورود امام

حوزه های علمیه همواره سردمدار جریان مبارزه با کفر و استبداد بودند، نقش پررنگ حوزه های علمیه در طول تاریخ غیرقابل انکار است. همین جایگاه نگاه مردم به حوزه را نگاهی ویژه و مقلدانه کرده بود.

پایگاه خبری مباحث – حجت الاسلام منصوری – حوزه های علمیه همواره سردمدار جریان مبارزه با کفر و استبداد بودند، نقش پررنگ حوزه های علمیه در طول تاریخ غیرقابل انکار است. همین جایگاه نگاه مردم به حوزه را نگاهی ویژه و مقلدانه کرده بود.
سرداران بزرگ یا حوزوی بودند یا مرتبط با حوزه
ستارخان، باقرخان، میرزای شیرازی، نواب صفوی، بروجردی، سید روح الله که بعدها لقب امام خمینی را گرفت، این ها از دل حوزه برآمده بودند.حوزه های علمیه آیات جهاد را نه فقط در بحث های علمی بلکه در کف جامعه پیاده می‌کردند.
روحانیون همواره با بی اعتنایی به دنیا، زبانش برای مبارزه با استبداد باز بود، هر چه روحانیون از دنیا فاصله میگرفتند بیشتر در دل مردم جا میشدند.
نظام طاغوت هم از همین باک داشت، فریاد فردی ساده با لباسی ساده و دنیایی ساده برای مجسمه های تجمل بزرگترین لرزش بود، نظام طاغوت از همان ابتدا جنس فریادهای امام را شناخت و با ان مبارزه کرد.
روزی که میرزای شیرازی فتوای تنباکو را صادر کرد، نقش حوزه های علمیه در تغییر سیاست های استکباری طاغوت مشخص شد، ترس و وحشت از آزادی خواهان دینی در جان غرب زدگان فرو رفت.
قرآن رمز پیروزی روحانیون را در چه میداند؟
استدلال مرد شهادتطلب بر لزوم متابعت از مرسلین
وقتی مردم خواستند پیامبران را سنگباران کنند مردی از دوردست آمد و بعد برهان اقامه می‌کند می‌فرماید: ﴿اتَّبِعُوا مَن لَا یَسْأَلُکُمْ أَجْراً وَهُم مَّهْتَدُونَ﴾ شما باید بپذیرید که راه هست ما راهنما می‌خواهیم اینها هم آدم‌های خوبی‌ هستند هم غرضی ندارند اینکه گفته شد ﴿اتَّبِعُوا مَن لَا یَسْأَلُکُمْ أَجْراً﴾؛ یعنی هیچ چیزی به عنوان اجر نمی‌خواهند یک وقت است ریاستی, مقامی, جاهی, شهرتی را می‌خواهند؛ ولی پول نمی‌خواهند، اما اینجا نکره در سیاق نفی است که چیزی را به عنوان اجر نمی‌خواهند نه مسائل مالی, نه مقامی، نه ریاستی, ‌نه سِمَتی, نه پُستی, هیچ چیزی از شما نمی‌خواهند این ﴿أَجْراً﴾ناظر به آن است. اگر کسی هیچ چیزی از جامعه نخواهد و انسانِ وارسته‌ای باشد باید حرف او را گوش داد. بعد راجع به خودش ﴿اتَّبِعُوا مَن لَا یَسْأَلُکُمْ أَجْراً وَهُم مَّهْتَدُونَ﴾.
روحانی اگر واقعا از دنیا دست کشیده باشد در دل مردم جا میشود، امام یک همچین حالتی داشت و این برای مردم محرز بود، برای همین هنوز هم قداستی پیامبرگونه برایش قائلند.
جامعه تشنه عدالت بود و عدالت را در مردی میدید که چشمش به دنیا نباشد، همان خصوصیاتی که برای تبلیغ دین در قرآن گفته شد را به صورت مجسمه ای سراسر روحانی در روح الله دیدند، این شد که حوزه نقش خود را بار دیگر نشان داد.

حوزه پایگاه امام بود
امام سخنرانی های مهم را در فیضه داشت و میخواست مردم بدانند خانه ی همه تحولات مثبت حوزه است، رژیم از حوزه های علمیه رعب و وحشت در دل داشته باشد، همین هم شد، شاه مجبور شد چند بار به حوزه حمله کند.

دوازدهم بهمن ماه، اوج حوزه های علمیه از زبان مردی برمی‌آمد که از دل حوزه برآمده بود، مردی که ساده بود و متکی به ایمان و تعهد مردم و خدا بود و به سادگی گفت: من مشت تو دهن این دولت میزنم …
مردان خدا لاخوف علیهم و لا هم یحزنون، مردم برای پناه آوردن نیاز به پناهی دارند که خود نهراسد و این بی باکی را مردم در امام دیدند، همین شد که میخواستند زیر سایه امام باشند، میگفتند دست خدا بر سر ماست اگر خمینی رهبر ماست.

انقلاب درس هر روزه به ما میدهد
حرکت امام، گرایش مردم به امام، همه و همه باید درس باشد برای طلاب حوزه های علمیه ، درسی که گاه حس میکنیم در کوران گرایش به دنیا در حال فراموشی است، روحانی باید روحانی باشد، روحانی در پی دنیا نیست.
این را باید در جان و روح ما طلاب حس کنند، انقلاب اسلامی هر روزش تذکری است برای روحانیون که جایگاه روحانیت را خراب نکنند، مردم به روحانیت دل بسته اند نه روحانیون.
اگر مظروف در ظرف باشد حفظ میشود وگرنه نه خود حفظ خواهد شد نه دیگران را حفظ خواهد کرد، متعفن میشود، روحانیون تا زمانی تازه اند و پرنشاط که از دنیا و پستی های دنیا در امان باشند.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار
پربیننده ترین ها